Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[MLask] Wiadukt pośród lasów - OP9HBK
Właściciel: borek99
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > lubuskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 17-04-2022
Data utworzenia: 23-03-2022
Data opublikowania: 17-04-2022
Ostatnio zmodyfikowano: 17-04-2022
16x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
29 odwiedzających
12 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
5 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Ciachol, freney, GFS, Hr. Jan Usz, KLAB
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Obecna linia kolejowa nr 358 została otwarta w roku 1870 w nieco krótszym niż aktualny przebiegu, bo z Babimostu (odcinek do Zbąszynka powstał w 1925) do Guben. Jeszcze w XIX wieku została rozbudowana do 2 torów. Zaraz po wojnie "wyzwoliciele" ze Wschodu "zagospodarowali" 1 z torów. Do dzisiaj, mimo faktu, że linia na odcinku Czerwieńsk-Zbąszynek ma spore znaczenie (trasa łącząca Zieloną Górę ze Zbąszynkiem, a dalej Poznaniem czy Gorzowem) tak już zostało, a kolejne modernizacje trasy, pomimo ładowania w nie kolejnych dziesiątek milionów ignorują nie tylko potrzebę odbudowy drugiego toru, ale nawet mijanek na trasie. No ale działalność PKP PLK to temat na inną opowieść...

Podobnie jak w przypadku innych linii na wschodzie ówczesnych Niemiec liczono, że budowa tej trasy przyczyni się do rozwoju okolicznych ziem. W ramach tego z wyprzedzeniem budowano więc okazałe obiekty inżynieryjne niekoniecznie potrzebne w momencie ich powstania. Jednym z nich był ceglany wiadukt przerzucony nad torami dokładnie pośrodku... niczego. Dookoła lasy, a do samego wiaduktu prowadzą tylko leśne drogi. Co prawda przed wojną w nadodrzańskich lasach między Mozowem a Laskowem porozrzucane były niewielkie osady, których większość nie dotrwała do naszych czasów, ale czy to był powód uzasadniający tak poważny wydatek? Zwłaszcza, że do większości i tak łatwiej było dojechać albo od drogi łączącej Mozów z Laskowem albo od strony stacji Pomorsko, W każdym razie wiadukt stoi do dzisiaj (stracił tylko stalowe barierki, które złodzieje wycięli na złom - obecnie zastąpiły je drewniane) choć rzadko kto z niego korzysta. Ciekawostką jest fakt, że po zachodniej stronie podjazdu od południowej strony przed wojną stały jakieś kolejowe (?) budynki widoczne na przedwojennych mapach, po których zachowały się jakieś niewielkie pozostałości w postaci cegieł, fragmentów fundamentów itd.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Tutaj (SPOJLER)
Wpisy do logu: znaleziona 16x nieznaleziona 0x komentarz 0x Obrazki/zdjęcia 1x Wszystkie wpisy Galeria