Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[MLask] Wiadukt pośród lasów - OP9HBK
Owner: borek99
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > lubuskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 17-04-2022
Date created: 23-03-2022
Date published: 17-04-2022
Last modification: 17-04-2022
16x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
29 visitors
12 x rated
Rated as: Excellent
5 x recommended
This cache is recommended by: Ciachol, freney, GFS, Hr. Jan Usz, KLAB
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Obecna linia kolejowa nr 358 została otwarta w roku 1870 w nieco krótszym niż aktualny przebiegu, bo z Babimostu (odcinek do Zbąszynka powstał w 1925) do Guben. Jeszcze w XIX wieku została rozbudowana do 2 torów. Zaraz po wojnie "wyzwoliciele" ze Wschodu "zagospodarowali" 1 z torów. Do dzisiaj, mimo faktu, że linia na odcinku Czerwieńsk-Zbąszynek ma spore znaczenie (trasa łącząca Zieloną Górę ze Zbąszynkiem, a dalej Poznaniem czy Gorzowem) tak już zostało, a kolejne modernizacje trasy, pomimo ładowania w nie kolejnych dziesiątek milionów ignorują nie tylko potrzebę odbudowy drugiego toru, ale nawet mijanek na trasie. No ale działalność PKP PLK to temat na inną opowieść...

Podobnie jak w przypadku innych linii na wschodzie ówczesnych Niemiec liczono, że budowa tej trasy przyczyni się do rozwoju okolicznych ziem. W ramach tego z wyprzedzeniem budowano więc okazałe obiekty inżynieryjne niekoniecznie potrzebne w momencie ich powstania. Jednym z nich był ceglany wiadukt przerzucony nad torami dokładnie pośrodku... niczego. Dookoła lasy, a do samego wiaduktu prowadzą tylko leśne drogi. Co prawda przed wojną w nadodrzańskich lasach między Mozowem a Laskowem porozrzucane były niewielkie osady, których większość nie dotrwała do naszych czasów, ale czy to był powód uzasadniający tak poważny wydatek? Zwłaszcza, że do większości i tak łatwiej było dojechać albo od drogi łączącej Mozów z Laskowem albo od strony stacji Pomorsko, W każdym razie wiadukt stoi do dzisiaj (stracił tylko stalowe barierki, które złodzieje wycięli na złom - obecnie zastąpiły je drewniane) choć rzadko kto z niego korzysta. Ciekawostką jest fakt, że po zachodniej stronie podjazdu od południowej strony przed wojną stały jakieś kolejowe (?) budynki widoczne na przedwojennych mapach, po których zachowały się jakieś niewielkie pozostałości w postaci cegieł, fragmentów fundamentów itd.

Rules of reactivation Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Tutaj (SPOJLER)
Log entries: Found 16x Not found 0x Note 0x Picture 1x All entries Gallery