Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Dworzec Chełmek – Fabryka - OP9RYB
Właściciel: edusilesia
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > małopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 26-11-2023
Data utworzenia: 26-11-2023
Data opublikowania: 27-11-2023
Ostatnio zmodyfikowano: 27-11-2023
13x znaleziona
0x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 0 obserwatorów
26 odwiedzających
12 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Stacja kolejowa „Chełmek Fabryka” liczy ponad 160 lat. 3 marca 1856 roku zatrzymał się na niej pierwszy pociąg. Możliwe, że pierwszy skład wagonów ciągnęła lokomotywa „Troppau", pewne jest, że należała do towarzystwa akcyjnego C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (k.k. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, w skrócie KFNB). Twórcą towarzystwa i inicjatorem budowy kolei był baron Salomon Rothschild. Zgodnie z ówczesną procedurą, by uzyskać koncesję cesarz musiał udzielić przywileju. Tak oto patronem kolei stał się cesarz Ferdynand (barwna postać). Pierwszy odcinek, z Wiednia do Deutch-Wagram, otwarto w roku 1837. Docelowo miała połączyć stolicę cesarstwa z kopalniami soli w Wieliczce. Budowa, finansowana z kredytów, wydłużała się.  Odcinek z Oświęcimia do Trzebini budowano siedem lat. Patrząc z naszej perspektywy można powiedzieć, że tempo było imponujące. Prace prowadzone były kompleksowo – nasypy, tory, przepusty, mosty, wiadukty, dworce.

Budowa linii miała wpływ na rozwój cywilizacyjny leżących przy niej miejscowości, w tym Chełmka. – Przed jej powstaniem był niezbyt bogatą galicyjską wsią. Gdyby nie było Kolei Północnej, to do Chełmka nie przybyłby Bata.

Obecnie stacja Chełmek Fabryka nabrała nowego blasku. Budynek dworcowy po modernizacji dostał "drugie życie". Do dyspozycji pasażerów została oddana poczekalnia z przestrzenią ekspozycyjną i zapleczem sanitarnym. Przebudowany obiekt będzie służył jako miejsce prowadzenia działalności społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Zmodernizowany obiekt jest nową wizytówką tej części Chełmka. Inwestycja kosztowała ok. 3 mln zł, z czego blisko 912 tys. zł zostało pokryte dzięki dofinansowaniu uzyskanemu przez gminę z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Obrazki/zdjęcia
Dworzec Chełmek – Fabryka
Blisko, blisko...
Wpisy do logu: znaleziona 13x nieznaleziona 0x komentarz 2x Wszystkie wpisy