Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Dworzec Chełmek – Fabryka - OP9RYB
Owner: logbook
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > małopolskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 26-11-2023
Date created: 26-11-2023
Date published: 27-11-2023
Last modification: 27-11-2023
13x Found
0x Not found
2 notes
watchers 0 watchers
27 visitors
12 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Stacja kolejowa „Chełmek Fabryka” liczy ponad 160 lat. 3 marca 1856 roku zatrzymał się na niej pierwszy pociąg. Możliwe, że pierwszy skład wagonów ciągnęła lokomotywa „Troppau", pewne jest, że należała do towarzystwa akcyjnego C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (k.k. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, w skrócie KFNB). Twórcą towarzystwa i inicjatorem budowy kolei był baron Salomon Rothschild. Zgodnie z ówczesną procedurą, by uzyskać koncesję cesarz musiał udzielić przywileju. Tak oto patronem kolei stał się cesarz Ferdynand (barwna postać). Pierwszy odcinek, z Wiednia do Deutch-Wagram, otwarto w roku 1837. Docelowo miała połączyć stolicę cesarstwa z kopalniami soli w Wieliczce. Budowa, finansowana z kredytów, wydłużała się.  Odcinek z Oświęcimia do Trzebini budowano siedem lat. Patrząc z naszej perspektywy można powiedzieć, że tempo było imponujące. Prace prowadzone były kompleksowo – nasypy, tory, przepusty, mosty, wiadukty, dworce.

Budowa linii miała wpływ na rozwój cywilizacyjny leżących przy niej miejscowości, w tym Chełmka. – Przed jej powstaniem był niezbyt bogatą galicyjską wsią. Gdyby nie było Kolei Północnej, to do Chełmka nie przybyłby Bata.

Obecnie stacja Chełmek Fabryka nabrała nowego blasku. Budynek dworcowy po modernizacji dostał "drugie życie". Do dyspozycji pasażerów została oddana poczekalnia z przestrzenią ekspozycyjną i zapleczem sanitarnym. Przebudowany obiekt będzie służył jako miejsce prowadzenia działalności społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Zmodernizowany obiekt jest nową wizytówką tej części Chełmka. Inwestycja kosztowała ok. 3 mln zł, z czego blisko 912 tys. zł zostało pokryte dzięki dofinansowaniu uzyskanemu przez gminę z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Pictures
Dworzec Chełmek – Fabryka
Blisko, blisko...
Log entries: Found 13x Not found 0x Note 2x All entries