Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Dworzec Chełmek – Fabryka - OP9RYB
Eigenaar: logbook
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > małopolskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 26-11-2023
Gemaakt op: 26-11-2023
Gepubliceerd op: 27-11-2023
Laatste verandering: 27-11-2023
13x Gevonden
0x Niet gevonden
2 Opmerkingen
watchers 0 Volgers
27 x Bekeken
12 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Stacja kolejowa „Chełmek Fabryka” liczy ponad 160 lat. 3 marca 1856 roku zatrzymał się na niej pierwszy pociąg. Możliwe, że pierwszy skład wagonów ciągnęła lokomotywa „Troppau", pewne jest, że należała do towarzystwa akcyjnego C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (k.k. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, w skrócie KFNB). Twórcą towarzystwa i inicjatorem budowy kolei był baron Salomon Rothschild. Zgodnie z ówczesną procedurą, by uzyskać koncesję cesarz musiał udzielić przywileju. Tak oto patronem kolei stał się cesarz Ferdynand (barwna postać). Pierwszy odcinek, z Wiednia do Deutch-Wagram, otwarto w roku 1837. Docelowo miała połączyć stolicę cesarstwa z kopalniami soli w Wieliczce. Budowa, finansowana z kredytów, wydłużała się.  Odcinek z Oświęcimia do Trzebini budowano siedem lat. Patrząc z naszej perspektywy można powiedzieć, że tempo było imponujące. Prace prowadzone były kompleksowo – nasypy, tory, przepusty, mosty, wiadukty, dworce.

Budowa linii miała wpływ na rozwój cywilizacyjny leżących przy niej miejscowości, w tym Chełmka. – Przed jej powstaniem był niezbyt bogatą galicyjską wsią. Gdyby nie było Kolei Północnej, to do Chełmka nie przybyłby Bata.

Obecnie stacja Chełmek Fabryka nabrała nowego blasku. Budynek dworcowy po modernizacji dostał "drugie życie". Do dyspozycji pasażerów została oddana poczekalnia z przestrzenią ekspozycyjną i zapleczem sanitarnym. Przebudowany obiekt będzie służył jako miejsce prowadzenia działalności społecznej, gospodarczej i kulturalnej. Zmodernizowany obiekt jest nową wizytówką tej części Chełmka. Inwestycja kosztowała ok. 3 mln zł, z czego blisko 912 tys. zł zostało pokryte dzięki dofinansowaniu uzyskanemu przez gminę z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Afbeeldingen
Dworzec Chełmek – Fabryka
Blisko, blisko...
Logs: Gevonden 13x Niet gevonden 0x Opmerking 2x Alle logs