Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Kompleks B - OP9KY3
Właściciel: rudymaniek
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > lubuskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 03-09-2022
Data utworzenia: 03-09-2022
Data opublikowania: 08-07-2023
Ostatnio zmodyfikowano: 08-07-2023
24x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
38 odwiedzających
18 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Arsenał broni na Depocie - z chwilą rozpętania I wojny światowej Pruskie Ministerstwo Wojny uruchomiło program budowy arsenałów broni. Decyzję budowy arsenału w pobliżu Zbąszynia wydał 2 listopada 1916r. gen. Ernst Konrad von Wrisberg. Głównym powodem budowy arsenału przy głównej linii kolejowej Berlin-Poznań-Warszawa-Moskwa było wsparcie V Korpusu Armii stacjonującego w Poznaniu, aby odpierać silne ataki Rosjan. Arsenał broni miał strategiczne dogodną pozycję zaopatrzenia w broń wojsk niemieckich na wschodzie jak również na południu. Zapadła decyzja, że ze stacji Szczaniec transporty z bronią i amunicją będą kierowane do Depotu.

Nazwa przysiółka Depot istnieje prawdopodobnie dopiero od momentu budowy arsenału. Nazwa pochodzi oczywiście z j. francuskiego. Prawdopodobnie Niemcy budowali torowiska i magazyny przy pomocy jeńców francuskich wziętych do niewoli na froncie I wojny światowej. Lub druga teoria też zasłyszana od ludności - decyzją Traktatu Wersalskiego wysadzenia obiektów po wojnie dokonali francuscy saperzy i od nich zaczęto używać tej nazwy.

W bardzo krótkim czasie na powierzchni ok. 27 kilometrów kwadratowych utworzono 5 sektorów A-E oddalonych od siebie w odległości około 500 metrów. Położono około 33 km szyn na 7 torach kolejowych. Każdy tor posiadał rozjazdy aby umożliwić wjazd i wyjazd parowozu. Wybudowano parowozownię, 3 budynki administracyjne, budynek gospodarczy, warsztaty, 4 stacje transformatorów oraz magazyny na oleje napędowe oraz benzynę. Wybudowano mieszkania dla oficerów oraz drużyn wartowniczych, toalety, prysznice - wszystko w masywnej konstrukcji kamiennej. 

Ponieważ bezpieczeństwo odgrywało bardzo ważną rolę wybudowano jeden zbiornik na wodę o pojemności ok. 400 metrów sześciennych oraz 12 zbiorników każdy o pojemności 200 metrów sześciennych. Jako materiał użyto beton zbrojony, częściowo zatopiony w betonie a częściowo przykryty ziemią. Położono 5400 m rurociągu i zainstalowano 60 hydrantów. Dodatkowo wywiercono 13 studni z pompami mechanicznymi i zamontowano 110 alarmów przeciwpożarowych wraz z telefonami. Dla zaopatrzenia wojska w wodę wywiercono 16 studni.
W każdym z sektorów A-E wybudowano po: 42 obiekty magazynowe o wymiarach 7x10 m, 6 po 30x10 m oraz 4 po 50x10m - czyli razem 274.Obiekty - magazyny były wykonane z prefabrykatów betonowych na betonowej podmurówce.

 
Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Obrazki/zdjęcia
---
jeden kompleks