Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Kompleks B - OP9KY3
Owner: rudymaniek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > lubuskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 03-09-2022
Date created: 03-09-2022
Date published: 08-07-2023
Last modification: 08-07-2023
24x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
38 visitors
18 x rated
Rated as: Excellent
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Arsenał broni na Depocie - z chwilą rozpętania I wojny światowej Pruskie Ministerstwo Wojny uruchomiło program budowy arsenałów broni. Decyzję budowy arsenału w pobliżu Zbąszynia wydał 2 listopada 1916r. gen. Ernst Konrad von Wrisberg. Głównym powodem budowy arsenału przy głównej linii kolejowej Berlin-Poznań-Warszawa-Moskwa było wsparcie V Korpusu Armii stacjonującego w Poznaniu, aby odpierać silne ataki Rosjan. Arsenał broni miał strategiczne dogodną pozycję zaopatrzenia w broń wojsk niemieckich na wschodzie jak również na południu. Zapadła decyzja, że ze stacji Szczaniec transporty z bronią i amunicją będą kierowane do Depotu.

Nazwa przysiółka Depot istnieje prawdopodobnie dopiero od momentu budowy arsenału. Nazwa pochodzi oczywiście z j. francuskiego. Prawdopodobnie Niemcy budowali torowiska i magazyny przy pomocy jeńców francuskich wziętych do niewoli na froncie I wojny światowej. Lub druga teoria też zasłyszana od ludności - decyzją Traktatu Wersalskiego wysadzenia obiektów po wojnie dokonali francuscy saperzy i od nich zaczęto używać tej nazwy.

W bardzo krótkim czasie na powierzchni ok. 27 kilometrów kwadratowych utworzono 5 sektorów A-E oddalonych od siebie w odległości około 500 metrów. Położono około 33 km szyn na 7 torach kolejowych. Każdy tor posiadał rozjazdy aby umożliwić wjazd i wyjazd parowozu. Wybudowano parowozownię, 3 budynki administracyjne, budynek gospodarczy, warsztaty, 4 stacje transformatorów oraz magazyny na oleje napędowe oraz benzynę. Wybudowano mieszkania dla oficerów oraz drużyn wartowniczych, toalety, prysznice - wszystko w masywnej konstrukcji kamiennej. 

Ponieważ bezpieczeństwo odgrywało bardzo ważną rolę wybudowano jeden zbiornik na wodę o pojemności ok. 400 metrów sześciennych oraz 12 zbiorników każdy o pojemności 200 metrów sześciennych. Jako materiał użyto beton zbrojony, częściowo zatopiony w betonie a częściowo przykryty ziemią. Położono 5400 m rurociągu i zainstalowano 60 hydrantów. Dodatkowo wywiercono 13 studni z pompami mechanicznymi i zamontowano 110 alarmów przeciwpożarowych wraz z telefonami. Dla zaopatrzenia wojska w wodę wywiercono 16 studni.
W każdym z sektorów A-E wybudowano po: 42 obiekty magazynowe o wymiarach 7x10 m, 6 po 30x10 m oraz 4 po 50x10m - czyli razem 274.Obiekty - magazyny były wykonane z prefabrykatów betonowych na betonowej podmurówce.

 
Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Pictures
---
jeden kompleks
Log entries: Found 24x Not found 0x Note 0x All entries Show deletions