Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Tu też była wąskotorówka - OP8DY2
Właściciel: szabla
Założyciel: Blondi
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 106 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 06-01-2016
Data utworzenia: 06-01-2016
Data opublikowania: 06-01-2016
Ostatnio zmodyfikowano: 22-03-2023
30x znaleziona
1x nieznaleziona
5 komentarze
watchers 6 obserwatorów
88 odwiedzających
25 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
4 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: bamba, kaukingi, mlodek, Psikiszek
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Skrzynka niebezpieczna  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Wiadukt kolejowy na rzece Lutyni był częścią Jarocińskiej Kolei Dojazdowej. Celem powstania kolei wąskotorowej w powiecie jarocińskim było ułatwienie transportu ziemiopłodów, obsłużenie witaszyckiej cukrowni „Jarocin”, prywatnej cukrowni w Komorzu oraz kilku gorzelni. Planowano również uruchomienie połączeń pasażerskich oraz przewóz przesyłek pocztowych. W 1897 r. rozpoczęto prace projektowe, by w 1901 roku przystąpić do budowy. W pierwszym etapie zbudowano 33 km linii o szerokości toru 600 mm. Oficjalna inauguracja przewozów nastąpiła 1 listopada 1902 roku. Kolej nosiła niemiecką nazwę Jarotschiner Kreisbahn. Ruch prowadzono z użyciem trzech parowozów. W okresie międzywojennym kolej funkcjonowała jako Jarocińska Wąskotorowa Kolej Powiatowa. Kolej z biegiem lat była rozbudowywana z kilkoma bocznymi odgałęzieniami np. do Czermina czy Lgowa. Już w trakcie wojny Niemcy przygotowali plan by przedłużyć linię kolejową do Zagórowa, jednak dopiero po wojnie udało się to zrealizować i zakończyć budowę w 1947 roku. Złoty okres w przewozach na Jarocińskiej KD przypada na lata 60 XX wieku. 29 czerwca 1991 z Witaszyc do Zagórowa wyruszył pociąg pożegnalny prowadzony przez jeden z trzech wagonów motorowych, tzw. „Ryjek”. 23 lutego 1993 roku rozpoczęto demontaż torów na stacji w Zagórowie oraz szlaku w kierunku Witaszyc. Po 91 latach Jarocińska Kolej Dojazdowa przestała istnieć. Zakładając tego kesza nie przypuszczałem, że powstanie cała ścieżka poświęcona Jarocińskiej Kolei Dojazdowej.

 

Źródło:

http://bialobloty-gizalki-grodziec.blog.onet.pl/?p=8


Kesz ukryty jest na nasypie kolejowym przy moście. Aby się do niego dostać możliwe są dwie drogi: łatwa oraz droga przez mękę. Aby trafić do kesza łatwiejszą należy zostawić swój środek transportu przy drodze na trasie Wola Książęca-Twardów (przy przepompowni czy czymś takim) i pieszo udać się zarośniętym nasypem. Trudniejsza droga prowadzi przez pola, zwykle dość podmokłe - wtedy należy wspiąć się na stromy nasyp.

 Uważajcie na siebie.

 

Zainspirowane pobliskim keszem: Była tu Wąskotorówka - OP4AAC

 

Dodatkowe waypointy
Symbol Typ Współrzędne Opis
Parking --- Tu najlepiej zostawić auto (przy drodze)
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
most w trakcie budowy
Tędy
w tym drzewie