Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Tu też była wąskotorówka - OP8DY2
Owner: szabla
Founder: Blondi
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 106 m. ASL.
 Region: Poland > wielkopolskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 06-01-2016
Date created: 06-01-2016
Date published: 06-01-2016
Last modification: 22-03-2023
30x Found
1x Not found
5 notes
watchers 6 watchers
89 visitors
25 x rated
Rated as: Excellent
4 x recommended
This cache is recommended by: bamba, kaukingi, mlodek, Psikiszek
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Nature  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Wiadukt kolejowy na rzece Lutyni był częścią Jarocińskiej Kolei Dojazdowej. Celem powstania kolei wąskotorowej w powiecie jarocińskim było ułatwienie transportu ziemiopłodów, obsłużenie witaszyckiej cukrowni „Jarocin”, prywatnej cukrowni w Komorzu oraz kilku gorzelni. Planowano również uruchomienie połączeń pasażerskich oraz przewóz przesyłek pocztowych. W 1897 r. rozpoczęto prace projektowe, by w 1901 roku przystąpić do budowy. W pierwszym etapie zbudowano 33 km linii o szerokości toru 600 mm. Oficjalna inauguracja przewozów nastąpiła 1 listopada 1902 roku. Kolej nosiła niemiecką nazwę Jarotschiner Kreisbahn. Ruch prowadzono z użyciem trzech parowozów. W okresie międzywojennym kolej funkcjonowała jako Jarocińska Wąskotorowa Kolej Powiatowa. Kolej z biegiem lat była rozbudowywana z kilkoma bocznymi odgałęzieniami np. do Czermina czy Lgowa. Już w trakcie wojny Niemcy przygotowali plan by przedłużyć linię kolejową do Zagórowa, jednak dopiero po wojnie udało się to zrealizować i zakończyć budowę w 1947 roku. Złoty okres w przewozach na Jarocińskiej KD przypada na lata 60 XX wieku. 29 czerwca 1991 z Witaszyc do Zagórowa wyruszył pociąg pożegnalny prowadzony przez jeden z trzech wagonów motorowych, tzw. „Ryjek”. 23 lutego 1993 roku rozpoczęto demontaż torów na stacji w Zagórowie oraz szlaku w kierunku Witaszyc. Po 91 latach Jarocińska Kolej Dojazdowa przestała istnieć. Zakładając tego kesza nie przypuszczałem, że powstanie cała ścieżka poświęcona Jarocińskiej Kolei Dojazdowej.

 

Źródło:

http://bialobloty-gizalki-grodziec.blog.onet.pl/?p=8


Kesz ukryty jest na nasypie kolejowym przy moście. Aby się do niego dostać możliwe są dwie drogi: łatwa oraz droga przez mękę. Aby trafić do kesza łatwiejszą należy zostawić swój środek transportu przy drodze na trasie Wola Książęca-Twardów (przy przepompowni czy czymś takim) i pieszo udać się zarośniętym nasypem. Trudniejsza droga prowadzi przez pola, zwykle dość podmokłe - wtedy należy wspiąć się na stromy nasyp.

 Uważajcie na siebie.

 

Zainspirowane pobliskim keszem: Była tu Wąskotorówka - OP4AAC

 

Additional waypoints
Symbol Type Coordinates Description
Parking area --- Tu najlepiej zostawić auto (przy drodze)
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
most w trakcie budowy
Tędy
w tym drzewie
Log entries: Found 30x Not found 1x Note 5x All entries Show deletions