Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Parowozownia Dzierżoniów - OP79ED
Dawna parowozownia wachlarzowa w Dzierżoniowie
Owner: m1strzunio
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 258 m. ASL.
 Region: Poland > dolnośląskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 02-01-2014
Date created: 06-01-2014
Date published: 06-01-2014
Last modification: 17-01-2014
4x Found
0x Not found
1 notes
watchers 0 watchers
4 visitors
2 x rated
Rated as: n/a
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

 


W położonym w Górach Sowich Dzierżoniowie - ważnym węźle kolejowym na przełomie XIX i XX w. - zachowały się dwie ciekawe parowozownie, w których w 2003 r. utworzono Sowiogórskie Muzeum Techniki. Pierwsza linia kolejowa dotarła do Dzierżoniowa ze Świdnicy już w 1855 r., uzyskując 3 lata później przedłużenie do Ząbkowic Śląskich. W 1858 r. wybudowano za dworcem w kierunku Ząbkowic również pierwszą parowozownię w kształcie prostokąta mającą cztery stanowiska. Wzrost liczby przewozów pod koniec XIX w. wymusił budowę drugiego toru na odcinku Świdnica-Dzierżoniów-Ząbkowice oraz spowodował dalszy rozwój stacji, w tym budowę w 1900 r. nowej parowozowni (wachlarzowej o ośmiu stanowiskach). Stara parowozownia została natomiast przerobiona na warsztaty i magazyny, a w jej fragmencie w latach 60. XX w. utworzono kolejowe mieszkania.

 

W latach 60. XX w. parowozy zaczęły być wypierane przez lokomotywy spalinowe, które stacjonowały do przełomu lat 80. i 90. XX w. Stopniowy spadek liczby przewozów w latach 90. doprowadził do likwidacji lokomotywowni. Potem parowozownia wachlarzowa służyła jako warsztat i garaż wózków motorowych służby drogowej PKP. W 2003 r. szczęśliwie zachowane w dobrym stanie parowozownie przejęła Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, która zorganizowała kolejowy oddział Sowiogórskiego Muzeum Techniki.

 

Link do strony muzeum i paru zdjęć znajdujących się w niej eksponatów - http://www.militarniwroclaw.pl/pl/strony/1053.html

Log entries: Found 4x Not found 0x Note 1x All entries Show deletions