W położonym w Górach Sowich Dzierżoniowie - ważnym węźle kolejowym na przełomie XIX i XX w. - zachowały się dwie ciekawe parowozownie, w których w 2003 r. utworzono Sowiogórskie Muzeum Techniki. Pierwsza linia kolejowa dotarła do Dzierżoniowa ze Świdnicy już w 1855 r., uzyskując 3 lata później przedłużenie do Ząbkowic Śląskich. W 1858 r. wybudowano za dworcem w kierunku Ząbkowic również pierwszą parowozownię w kształcie prostokąta mającą cztery stanowiska. Wzrost liczby przewozów pod koniec XIX w. wymusił budowę drugiego toru na odcinku Świdnica-Dzierżoniów-Ząbkowice oraz spowodował dalszy rozwój stacji, w tym budowę w 1900 r. nowej parowozowni (wachlarzowej o ośmiu stanowiskach). Stara parowozownia została natomiast przerobiona na warsztaty i magazyny, a w jej fragmencie w latach 60. XX w. utworzono kolejowe mieszkania.
W latach 60. XX w. parowozy zaczęły być wypierane przez lokomotywy spalinowe, które stacjonowały do przełomu lat 80. i 90. XX w. Stopniowy spadek liczby przewozów w latach 90. doprowadził do likwidacji lokomotywowni. Potem parowozownia wachlarzowa służyła jako warsztat i garaż wózków motorowych służby drogowej PKP. W 2003 r. szczęśliwie zachowane w dobrym stanie parowozownie przejęła Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, która zorganizowała kolejowy oddział Sowiogórskiego Muzeum Techniki.
Link do strony muzeum i paru zdjęć znajdujących się w niej eksponatów - http://www.militarniwroclaw.pl/pl/strony/1053.html