Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Parowozownia Dzierżoniów - OP79ED
Dawna parowozownia wachlarzowa w Dzierżoniowie
Eigenaar: m1strzunio
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 258 meter NAP
 Provincie: Polen > dolnośląskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 02-01-2014
Gemaakt op: 06-01-2014
Gepubliceerd op: 06-01-2014
Laatste verandering: 17-01-2014
4x Gevonden
0x Niet gevonden
1 Opmerkingen
watchers 0 Volgers
4 x Bekeken
2 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: n/b
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

 


W położonym w Górach Sowich Dzierżoniowie - ważnym węźle kolejowym na przełomie XIX i XX w. - zachowały się dwie ciekawe parowozownie, w których w 2003 r. utworzono Sowiogórskie Muzeum Techniki. Pierwsza linia kolejowa dotarła do Dzierżoniowa ze Świdnicy już w 1855 r., uzyskując 3 lata później przedłużenie do Ząbkowic Śląskich. W 1858 r. wybudowano za dworcem w kierunku Ząbkowic również pierwszą parowozownię w kształcie prostokąta mającą cztery stanowiska. Wzrost liczby przewozów pod koniec XIX w. wymusił budowę drugiego toru na odcinku Świdnica-Dzierżoniów-Ząbkowice oraz spowodował dalszy rozwój stacji, w tym budowę w 1900 r. nowej parowozowni (wachlarzowej o ośmiu stanowiskach). Stara parowozownia została natomiast przerobiona na warsztaty i magazyny, a w jej fragmencie w latach 60. XX w. utworzono kolejowe mieszkania.

 

W latach 60. XX w. parowozy zaczęły być wypierane przez lokomotywy spalinowe, które stacjonowały do przełomu lat 80. i 90. XX w. Stopniowy spadek liczby przewozów w latach 90. doprowadził do likwidacji lokomotywowni. Potem parowozownia wachlarzowa służyła jako warsztat i garaż wózków motorowych służby drogowej PKP. W 2003 r. szczęśliwie zachowane w dobrym stanie parowozownie przejęła Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, która zorganizowała kolejowy oddział Sowiogórskiego Muzeum Techniki.

 

Link do strony muzeum i paru zdjęć znajdujących się w niej eksponatów - http://www.militarniwroclaw.pl/pl/strony/1053.html