Wpisy do logu Straszny Most ML 42x 2x 3x 1x Galeria
2012-01-01 19:26 usuniete_kojoty_07.10.2018 (18) - Komentarz
Już spieszę w wyjaśnieniem historii tego mostu.
Jest on częścią wąskotorowej Kolei Cukrowni Ostrowite o prześwicie 750mm, długości 30 km, zbudowanej w latach 1924-1926 pod kierownictwem inż. Sudnika. Początkowo most nad Drwęcą był zbudowany z bali drewnianych, lecz w 1952 roku w ramach planu sześcioletniego most przebudowano, zmieniając jego konstrukcję na stalową. Most drewniany stał obok jeszcze bardzo długo, woda zniosła go dopiero w latach 80.
Ostatni remont generalny mostu - lata 80.
Ostatni pociąg przejechał po moście 5 listopada 1992 roku. Cukrownia Ostrowite wykonywała jego bieżące naprawy jeszcze przez kilka lat. Samej kolejki nie rozebrano, ze względu na jej umieszczenie w rejestrze zabytków w 1988 roku. Dzięki temu most do dziś jest wręcz w znakomitej kondycji i wykorzystano go do podwieszenia sieci kanalizacyjnej w 2007 roku, przy okazji wykonując niezbędne drobne naprawy mostu.
Co ciekawe, most ma również bliźniaka nad Rypienicą kilka kilometrów dalej, niestety jest on w znacznie gorszym stanie technicznym.
Co do samej kolejki, nie mam dobrych informacji. Kilka lat temu planowano jej ponowne uruchomienie w celach turystycznych, niestety nic z tego nie wyszło. W 2009 roku rozebrano dośc spory odcinek pod budowę obwodnicy Brodnicy, a w 2011 roku kolejkę wykreślono z rejestru zabytków, pozostawiając w nim tylko mosty nad Drwęcą i Rypienicą, a właściciel kolejki (Krajowa Spółka Cukrowa) wykorzystał to, sprzedając w lipcu trzykilometrowy odcinek w okolicach Wąpielska. Rozebrano go w listopadzie 2011. Przypuszczalnie KSC będzie wyprzedawac kolejkę kawałek po kawałeczku, tak, że wkrótce z 30 km toru nic już nie zostanie. Dlatego planuję latem stworzyc multicache związanego z kolejką, aby wszyzscy mogli ją jeszcze zobaczyc przez likwidacją.
Artykuł o kolejce w Wikipedii (mojego autorstwa, wszystkie informacje są w 100% sprawdzone) :
pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_Cukrowni_Ostrowite
Garśc archiwalnych zdjęc mostu (i kolejki) z maja 1988 roku, wykonanych podczas przejazdu okolicznościowego "Majówka z kapciem" oraz sporo informacji:
www.archeo.kolej.pl/maron/ostrowite/ostrowite.htm
Dlaczego z kapciem? Pochodzi to od nazwy dwóch parowozów eksploatowanych na kolejce, typu Kp4 (jeszcze dwa lata temu stały jako pomniki w Ostrowitem, teraz jeden stoi w piekarni w Ostrowitem,a drugi stoi w zakładzie komunalnym przy ul. Mławskiej w Rypinie. Planuje się ich ponowne ustawienie jako pomników, będzie świetne miejsce na kesza)
Oprócz tego na kolejce pracowały tez dwie lokomotywy spalinowe typu Wls150.