Posterunek odstępowy – jest to posterunek ruchu następczy służący do regulacji następstwa pociągów w celu zachowania bezpiecznych odległości między nimi.
Posterunki odstępowe dzielą szlak kolejowy na odcinki zwane odstępami. Na danym odstępie może znajdować się tylko jeden pociąg – zezwolenie na wjazd kolejnego pociągu jest możliwe dopiero po zwolnieniu go przez poprzedni. Dzięki zastosowaniu posterunków odstępowych zwiększa się przepustowość szlaku. Rozwiązanie stosowane jest przy półsamoczynnej blokadzie liniowej. O blokach poczatkowych , końcowych i zastawkach pisał nie będę :)
Posterunki odstępowe są obsługiwane przez dyżurnego ruchu.
Obecnie stosuje się coraz szerzej samoczynną blokadą liniową w której funkcje posterunków odstępowych spełniają samoczynne semafory blokady.
Własciciela skrzynki proszę o ewentualne saksowanie wpisu po przeczytaniu. Kiedys pracowałem na takim posterunku w Bożej Woli koło Błonia. Sentyment pozostał. Pozdrawiam