O miejscu:
Historia przeprawy przez rzekę w tym miejscu sięga średniowiecza kiedy to istniał od 1361 płatny prom przez rzekę. Jednak w 1545 roku wybudowano pierwszy drewniany most. Aż do wieku XIX wieku most był drewniany miał po 5 lub 6 przęseł z czasem zyskał jedno przęsło zwodzone za przeprawę mostem pobierano myto ( opłaty ). Jednak regulacja rzeki z XIX wieku, industrializacja i rosnąca wielkość statków spowodowały że przeprawa musiała być wyższa i szersza aby mogły się mijać duże barki rzeczne pływające z produktami i materiałami niezbędnymi do rozwoju rewolucji przemysłowej. Dlatego w roku 1898 wybudowano nowy most stalowy na zaledwie 2 przęsłach most posiadał piękne detale a dodatkowo od strony południowej powstał domek z basztą do pobierania Opłat. Most ten przetrwał do roku 1945 kiedy to wycofujący się Niemcy wysadzili most wysadzenie przetrwało tylko przęsło od strony obecnej Ul. Oleśnickiej nad tzw. częścią plażową. 2 i 3 przęsło leżało w Wodzie. To nie przeszkodziło armii Radzieckiej na przedostanie się przez odrę ponieważ saperzy skonstruowali most pontonowy na wysokości oczyszczalni ścieków. W 1945 na potrzeby żeglugi przęsła środkowe i południowe zostały uprzątnięte a obok wybudowano tymczasowy most drewniany do czasu budowy nowego mostu. Ciekawostką jest to iż przy niskim stanie odry widać drewniane pale przeprawy z 1945 roku.
W roku 1963 wybudowano a oddano do użytku 22 lipca 1964 roku na święto narodowe PRL nowy most już pozbawiony wszelkich ornamentów. W krotce potem wyburzono domek z basztą, obecnie mający już prawie 60 lat most wielokrotnie przechodził naprawy szczególnie w nowym tysiącleciu na skutek wieku i licznych wypadków. Obecnie problemy mostu to brak przepustowości ( najbliższe mosty samochodowe są w Brzegu i Łanach ) a jest to droga wykorzystywana przez przemysł ulokowany w Jelczu Laskowicach jak i Oławie. Drugim problemem jest zakaz poruszania się rowerów po chodniku na moście z racji szerokości zaledwie 1,5 m. O historii mostu możecie poczytać również tutaj: https://www.tuolawa.pl/artykul/33506,dlaczego-zniknal-ten-domek-z-baszta
Jednak niebawem ma się rozpocząć budowa tzw. Trasy mostowej od skrzyżowania DW 455 i DW 396 za oczyszczalnią ścieków przez rzekę Oławę aż pod Stanowice i do DK 94 w raz z tym powstanie 5 rond i ścieżka pieszo - rowerowa. To znacznie odciąży starą przeprawę przez Odrę i zmniejszy korki w tej części miasta :
O keszu:
Kesz to PET ukryty na schodkach nad lustro wody. Kiedyś most był również okoeszowany.