Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Historia Otmic. Historia lotniska - OP9Q6U
Właściciel: jaromx1
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > opolskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 08-09-2023
Data utworzenia: 31-07-2023
Data opublikowania: 08-09-2023
Ostatnio zmodyfikowano: 09-09-2023
28x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 1 obserwatorów
39 odwiedzających
16 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Lotnisko Otmice.

 

 

Historia ta jest bardzo krótka, ponieważ lotnisko było wykorzystywane tylko przez kilka lat.  Jednak zdążyło się zapisać ono nie tylko na kartach historii lokalnej ale też światowej.  Nie ma chyba mieszkańca Otmic który za dziecka nie biegał po lotnisku, nie zjeżdżał zimą  z bunkra który tak naprawdę nie jest bunkrem lub kierowcy który nie zaczynał swojej przygody za kółkiem na płytach.  Historia ta  jest bogata, a więc zaczynamy… 

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

W połowie lat 30. XX wieku hitlerowskie Niemcy rozpoczęły intensywne przygotowania do podboju sąsiednich krajów w celu zwiększenia swojej przestrzeni życiowej. Tym samym rozpoczęto budowę infrastruktury wojskowej między innymi  lotnisk w pobliżu granicy z Polską.  Przez to w Otmicach powstało lotnisko. Podobne obiekty powstały w Ligocie Dolnej, Otmęcie oraz Kamieniu Śląskim. Krzysztof Ralla wspomina, podczas wypasu kóz na polach z których wcześniej zebrano zbiory zauważyli samolot lecący w ich stronę schodzący do lądowania. Wraz z innymi dziećmi bardzo się przestraszyli, a ów samolot był pierwszym który wylądował polach które później przekształcono w Fliegerhorst  Stubendorf I. Mimo że to miejsce znajdowało się przy zabudowaniach Otmic, administracyjnie teren należał do Izbicka, ponieważ właścicielem tych pól  był hrabia Strachwitz stąd w nazwie Stubendorf. Budowa odbywała się etapami i w pełni zostało ukończone jesienią 1944 r. W początkowej fazie budowy samoloty startowały z gołej ziemi bez pasa startowego ani hangarów. Budowa postępowała jednak w szybkim tempie. Potrzebne materiały, paliwo i sprzęt dowożono koleją na naszą stację kolejową, gdzie dalej transportowano na teren lotniska. Zgodnie z zachowanymi informacjami plan lotniska wyglądał następująco: Przy głównym wejściu ( dzisiejszy wjazd w ulicę Orzeszkową z ulicy Klonowej) była wartownia i areszt. Nieco dalej znajdowały się budynki komendantury, izby chorych, magazyn żywności, strzelnica dla samolotów, baraki mieszkalne, kuchnia i sale wykładowe w których  wyświetlano filmy. Lotnisko posiadało własną stacje transformatorową, warsztaty, budynki gospodarcze, garaże samochodowe, stolarnie, trzy podziemne zbiorniki z wodą oraz cztery duże hangary. Obok trzeciego z nich stała remiza lotniczej straży pożarnej i wieża obserwacyjna. Lotnisko było w całości skanalizowane i wyposażone w energię elektryczną. Przy drodze w kierunku Izbicka przygotowano baraki dla jeńców wojennych, początkowo z Anglii a później z ZSRR, którzy pracowali przy budowie lotniska. W Izbicku gdzie teraz znajdują się pierwsze zabudowania od strony Otmic stały baraki mieszkalne, kuchnia oraz kasyno wojskowe. Oprócz dostaw żywności i sprzętu, żołnierze i  pracownicy lotniska korzystali z usług miejscowych piekarzy, karczmiarzy, rzeźników, krawców i innych rzemieślników. Pod koniec  Sierpnia 1939 roku na lotnisku stacjonowało 51 messerschmittów oraz bombowce nurkujące Junkers. 1 Września 1939r. samoloty te wraz z innymi z pobliskich lotnisk wyruszyły w kierunku Polski bombardując Wieluń i tym samym rozpoczęły II wojnę światową . Bombardowanie Wielunia rozpoczęło się 5 minut przed ostrzałem na Westerplatte, więc faktem jest, iż samoloty startujace z Otmic rozpoczęły II wojnę światową. Po wojnie z Polską ruch na lotnisku się zmniejszył. Część obsługi i pilotów została przeniesiona na teren okupowanej Polski, szykując się powoli do ataku na Związek Radziecki. Po ataku na ZSRR i przesunięciu frontu na wschód nasze lotnisko straciło znaczenie militarne, lecz stało się punktem transportowym na front wschodni, a przede wszystkim służyło celom szkoleniowym nowych pilotów. Po przeszkoleniu w Otmicach piloci  walczyli na frontach w całej Europie. Komendantem lotniska był Werner Böhm.  Dla mieszkańców Otmic życie w sąsiedztwie lotniska było uciążliwie. Czasami dochodziło do wypadków lotniczych, których samoloty spadały kilka metrów od domów mieszkalnych. 

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

 

Kordy wskazują miejsce gdzie znajduje się tablica z historią lotniska.

 

Kesza znajdziesz niedaleko patrz podpowiedź.

 

Uwaga na mugoli kręci się ich tutaj dużo.

 

Kesz na starcie zawiera logbook.

 

Miłej zabawy jaromx1.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 28x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy