Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Historia Otmic. Historia lotniska - OP9Q6U
Eigenaar: jaromx1
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > opolskie
Cache soort: Onbekende Cache
Grootte: Micro
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 08-09-2023
Gemaakt op: 31-07-2023
Gepubliceerd op: 08-09-2023
Laatste verandering: 09-09-2023
28x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
39 x Bekeken
16 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Lotnisko Otmice.

 

 

Historia ta jest bardzo krótka, ponieważ lotnisko było wykorzystywane tylko przez kilka lat.  Jednak zdążyło się zapisać ono nie tylko na kartach historii lokalnej ale też światowej.  Nie ma chyba mieszkańca Otmic który za dziecka nie biegał po lotnisku, nie zjeżdżał zimą  z bunkra który tak naprawdę nie jest bunkrem lub kierowcy który nie zaczynał swojej przygody za kółkiem na płytach.  Historia ta  jest bogata, a więc zaczynamy… 

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

W połowie lat 30. XX wieku hitlerowskie Niemcy rozpoczęły intensywne przygotowania do podboju sąsiednich krajów w celu zwiększenia swojej przestrzeni życiowej. Tym samym rozpoczęto budowę infrastruktury wojskowej między innymi  lotnisk w pobliżu granicy z Polską.  Przez to w Otmicach powstało lotnisko. Podobne obiekty powstały w Ligocie Dolnej, Otmęcie oraz Kamieniu Śląskim. Krzysztof Ralla wspomina, podczas wypasu kóz na polach z których wcześniej zebrano zbiory zauważyli samolot lecący w ich stronę schodzący do lądowania. Wraz z innymi dziećmi bardzo się przestraszyli, a ów samolot był pierwszym który wylądował polach które później przekształcono w Fliegerhorst  Stubendorf I. Mimo że to miejsce znajdowało się przy zabudowaniach Otmic, administracyjnie teren należał do Izbicka, ponieważ właścicielem tych pól  był hrabia Strachwitz stąd w nazwie Stubendorf. Budowa odbywała się etapami i w pełni zostało ukończone jesienią 1944 r. W początkowej fazie budowy samoloty startowały z gołej ziemi bez pasa startowego ani hangarów. Budowa postępowała jednak w szybkim tempie. Potrzebne materiały, paliwo i sprzęt dowożono koleją na naszą stację kolejową, gdzie dalej transportowano na teren lotniska. Zgodnie z zachowanymi informacjami plan lotniska wyglądał następująco: Przy głównym wejściu ( dzisiejszy wjazd w ulicę Orzeszkową z ulicy Klonowej) była wartownia i areszt. Nieco dalej znajdowały się budynki komendantury, izby chorych, magazyn żywności, strzelnica dla samolotów, baraki mieszkalne, kuchnia i sale wykładowe w których  wyświetlano filmy. Lotnisko posiadało własną stacje transformatorową, warsztaty, budynki gospodarcze, garaże samochodowe, stolarnie, trzy podziemne zbiorniki z wodą oraz cztery duże hangary. Obok trzeciego z nich stała remiza lotniczej straży pożarnej i wieża obserwacyjna. Lotnisko było w całości skanalizowane i wyposażone w energię elektryczną. Przy drodze w kierunku Izbicka przygotowano baraki dla jeńców wojennych, początkowo z Anglii a później z ZSRR, którzy pracowali przy budowie lotniska. W Izbicku gdzie teraz znajdują się pierwsze zabudowania od strony Otmic stały baraki mieszkalne, kuchnia oraz kasyno wojskowe. Oprócz dostaw żywności i sprzętu, żołnierze i  pracownicy lotniska korzystali z usług miejscowych piekarzy, karczmiarzy, rzeźników, krawców i innych rzemieślników. Pod koniec  Sierpnia 1939 roku na lotnisku stacjonowało 51 messerschmittów oraz bombowce nurkujące Junkers. 1 Września 1939r. samoloty te wraz z innymi z pobliskich lotnisk wyruszyły w kierunku Polski bombardując Wieluń i tym samym rozpoczęły II wojnę światową . Bombardowanie Wielunia rozpoczęło się 5 minut przed ostrzałem na Westerplatte, więc faktem jest, iż samoloty startujace z Otmic rozpoczęły II wojnę światową. Po wojnie z Polską ruch na lotnisku się zmniejszył. Część obsługi i pilotów została przeniesiona na teren okupowanej Polski, szykując się powoli do ataku na Związek Radziecki. Po ataku na ZSRR i przesunięciu frontu na wschód nasze lotnisko straciło znaczenie militarne, lecz stało się punktem transportowym na front wschodni, a przede wszystkim służyło celom szkoleniowym nowych pilotów. Po przeszkoleniu w Otmicach piloci  walczyli na frontach w całej Europie. Komendantem lotniska był Werner Böhm.  Dla mieszkańców Otmic życie w sąsiedztwie lotniska było uciążliwie. Czasami dochodziło do wypadków lotniczych, których samoloty spadały kilka metrów od domów mieszkalnych. 

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

 

Kordy wskazują miejsce gdzie znajduje się tablica z historią lotniska.

 

Kesza znajdziesz niedaleko patrz podpowiedź.

 

Uwaga na mugoli kręci się ich tutaj dużo.

 

Kesz na starcie zawiera logbook.

 

Miłej zabawy jaromx1.

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Logs: Gevonden 28x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs