Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[ATK] Most kolejowy w Kowarach - OP9PTC
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > dolnośląskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 08-07-2023
Date created: 08-07-2023
Date published: 11-07-2023
Last modification: 11-07-2023
15x Found
0x Not found
1 notes
watchers 1 watchers
24 visitors
8 x rated
Rated as: Excellent
1 x recommended
This cache is recommended by: A walon
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Accessible for disabled  Bike  One-minute cache  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

O moście:

"Otwarcie odcinka Kowary – Kamienna Góra nastąpiło 5 czerwca 1905 r. Budowa tej linii wymagała wykonania wielu obiektów inżynieryjnych, m. in. wydrążenie tunelu o długości 1025 m pod Przełęczą Kowarską oraz wzniesienia kamiennego mostu w Kowarach Górnych. Na odcinku tym, powyżej stacji Kowary Górne nachylenie toru wynosi aż 27 promili, co czyni te trasę dość stromą.
Most nad Jedlicą i nad ulicą Wiejską zbudowany w latach 1903-1905 jest jedną z najbardziej okazałych budowli tej trasy kolejowej. Bryła mostu przedstawia most czteroprzęsłowy o sklepieniach kolistych, wsparty na trzech filarach o przekroju prostokątnym i przyczółkach osadzonych w ziemnych nasypach. Dwa przęsła środkowe służą komunikacji, a dwa skrajne przechodzą w mur oporowy nasypu. Most zbudowano ze starannie obrobionych ciosów granitowych, natomiast podniebienie sklepienia wykonano z starannie spoinowanych cegieł ceramicznych, zachowując obrzeża granitowe. Elewacja posiada wydatny gzyms podporęczowy, odcinający arkady przęseł od ażurowej, stalowej balustrady. Nad filarami umieszczono nadwieszone kamienne balkoniki wsparte na trzech promienistych, masywnych wspornikach. Na ścianie czołowej, w osiach filarów znajdują się potrójne, przelotowe otwory sklepione pełnym łukiem, oparte na skośnych parapetach w kształcie litery V. Takie rozwiązanie poprzez powstały ażur, przydaje masywnej konstrukcji swoistej lekkości, Jednotorowy most ma długość 74,10 m, wysokość od poziomu jezdni do barier – 13,32 m, rozpiętość środkowych przęseł – 18,0 m, a wysokość w świetle 10,0 m, szerokość - 4,75 m, a wraz z balkonikami – 6,95 m. Przekrój filarów u podstawy 4,75 m x 3,2 m.
Ciekawostka: pod zachodnim przęsłem mostu kolejowego znajduje się most nad rzeką Jedlicą, której lustro obniżone jest około 1,5 m poniżej poziomu drogi. Jest to więc most dwupoziomowy."

Cytowane za https://fotopolska.eu/Kowary/b15821,Most_kolejowy_Kowary_ul_Wiejska.html gdzie znajdziecie też ciekawe zdjęcia obiektu.

 

O skrzynce:

Jest to pojemnik mikro typu "pet", zawierający logbook, ołówek i minicerciki dla trzech pierwszych Znalazców.

Prosimy o dyskretne podejmowanie skrzynki i jej skuteczne zamaskowanie.

Na wypadek wątpliwości dodajemy fotospoiler.

 

Życzymy  miłego oglądania mostu i owocnego szukania kesza. :-)

 

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Pictures
Wiadukt Kolejowy
Pomocnik