Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Katastrofa ciężarówki wojskowej - OP9PG1
Owner: uhuhu
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > lubuskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 30-06-2023
Date created: 09-06-2023
Date published: 30-06-2023
Last modification: 30-06-2023
22x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
41 visitors
16 x rated
Rated as: Excellent
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Bike  One-minute cache  Take something to write  Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

 

Rankiem 4 czerwca 1988 r. wojskowy Star wiózł 13 żołnierzy do pracy przy kopaniu rowów melioracyjnych w okolicach wsi Żukowice. Wcześniej samochód zatrzymał się w miasteczku i wysiadł z niego etatowy kierowca. Jego miejsce zajął dowódca grupy, z którym żołnierz umówił się, że wyskoczy na tzw. lewiznę (chciał odwiedzić rodzinę mieszkającą w Bytomiu). Ciężarówka jechała w kierunku Dobromila, kierujący widział jadący pociąg. Tak dostosował prędkość, aby wjechać na przejazd w chwili, gdy opuszczał go skład.

Nie spodziewał się, że przeciwległym torem będzie jechał inny pociąg. Pozaplanowy, z Głogowa do Zielonej Góry, mknął z prędkością 100 km/h. Dawał sygnały dźwiękowe, ale w ciężarówce nie zorientowano się, że to dźwięki innego składu. Star z prędkością 70 km/h wjechał na przejazd. Torowisko było słabo widoczne z drogi, zasłaniały je krzewy i słupy trakcyjne. Lokomotywa uderzyła w stara, pchając go kilkadziesiąt metrów i zmieniając w stertę powyginanych blach. Co gorsza, ciężarówka przewoziła osiem kanistrów z paliwem do maszyn wykorzystywanych przy pracach melioracyjnych. Te eksplodowały, samochód i lokomotywę ogarnęła pożoga. Żołnierze, którzy nie zginęli na miejscu, płonęli. Kilku, paląc się, zdołało jeszcze dobiec do pobliskich zabudowań…

 

ECE8F272-F79B-B5BE-8D60-08B6CBDD7A74.jpg

 

Pięciu żołnierzy, w tym kierujący, zginęło na miejscu. Pięciu następnych zmarło w wyniku oparzeń, które w niektórych przypadkach sięgały 90 procent powierzchni ciała.

Jak oceniono, przyczyną tragedii był błąd kierowcy, który nie zachował ostrożności na przejeździe. Po tym wypadku, decyzją dyrektora generalnego PKP z 21 lipca 1988 r., nakazano malowanie przodów lokomotyw na żółto, co miało zapewnić poprawę widoczności nadjeżdżających pociągów na przejazdach. Obowiązywało do 2002 r.

 

B1FDAA48-A9D9-AA71-9499-23CDCC9AA849.jpg

 

♦♦♦♦♦

Niewielka skrzyneczka na współrzędnych. Zachowaj konspirację, po podjęciu odłóż, zapewniając twarde maskowanie chroniące przed opadami - dzięki. Powodzenia, miłych wrażeń.

 

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Log entries: Found 22x Not found 0x Note 0x Picture 1x All entries Gallery