Podkłady kolejowe – belki poprzeczne do biegu toru, na których za pomocą specjalnych przytwierdzeń mocuje się szyny.
Podkłady mogą być wykonane z różnych materiałów:
drewniane– z drewna impregnowanego olejem kreozotowym. W uwagi na kształt przekroju poprzecznego dzieli się na belkowe i obłe. Ich wady to korozja biologiczna i koszty użycia drewna. Do zalet należy zaliczyć fakt, iż nie przewodzą prądu (ważne ze względu na instalacje elektryczne na kolei) i bardzo dobrze tłumią drgania – z tego powodu są wykorzystywane na obiektach inżynierskich (mostach, wiaduktach).
Podkłady drewniane stosowane są również na łukach o promieniu poniżej 250 metrów, a także na dużych pochyleniach.
Są najczęściej spotykanym typem podkładów kolejowych na liniach lokalnych, chociaż można je też zaobserwować na starszych głównych liniach, na których nie było wymiany nawierzchni. Trwałość drewnianych podkładów wynosi: 18–33 lat.
strunobetonowe (potocznie nazywane betonowymi) –……..
betonowe (żelbetowe, z klasycznym zbrojeniem w postaci prętów zbrojeniowych zamiast naciąganych strun). …….
stalowe – …….
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.