Mrówka PZL 126, to samolot przeznaczony do prac rolnych. Jego zadaniem miało być roprzestrzenianie nad polami chemikaliów w małych ilościach oraz ochrona ochrona ekologiczna lasów: jak patrolowanie lasów, wykrywanie pożarów, rozpoznawanie ognisk szkodników i chorób roślin, wykrywanie i określanie rodzajów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz pomiar ich stężenia, a także do lotów treningowych i rekreacyjnych.
Mgr inż. Andrzej Słociński opracował koncepcję samolotu w 1979 r.
W 1983 r. został opracowany projekt wstępny samolotu.
W 1985 zbudowano makietę samolotu w wielkości naturalnej i zaprezentowano ją na konferencji krajów RWPG w dziedzinie agrolotnictwa w Olsztynie. Zainteresowanie, jakie wzbudził samolot, wpłynęło na przyznanie niewielkich środków finansowych.
Samolot został opracowywany na podstawie amerykańskich przepisów lotniczych FAR-23 i brytyjskich BCAR. Przepisy te pociągnęły za sobą konieczność zastosowania określonych przyrządów pilotażowych, których duża liczba wpłynęła na masę samolotu. Jednak zastosowania tych przepisów, rokowało możliwość uzyskania certyfikatów w krajach zachodnich, a więc możliwość eksportu tej konstrukcji.
W 1985 r. rozpoczęto wytwarzanie pierwszych elementów, w 1988 r. rozpoczął się montaż pierwszego prototypu i próby statyczne oraz wynikające z nich niewielkie poprawki. Pierwszy prototyp został ukończony w 1989 r.
Brak zainteresowania ze strony potencjalnych użytkowników, likwidacja ZUA oraz inne problemy, spowodowały wstrzymanie programu.
Nie trzeba ściągać całego kesza - wystarczy otworzyć pojemnik.