GŁOGÓWKO - STACJA KOLEJOWA
Koncesję na budowę połączenia kolejowego pomiędzy Głogowem a Lesznem uzyskano w 1853 r. Otrzymała ją spółka Kolej Górnośląska (Oberschlesische Bahn) - władze w Berlinie wskazywały na jej duże doświadczenie. Natychmiast rozpoczęto budowę w okolicach Leszna, prowadząc jednocześnie prace w trzech kierunkach - Poznania, Wrocławia i Głogowa. Tę ostatnią linię realizowano w dwóch etapach. Pierwszy zakończono 30 XII 1857 uruchamiając ruch kolejowy z Leszna przez Wschowę do Grodźca Małego. Stamtąd pasażerowie musieli dojeżdżać do Głogowa dorożkami przez mosty drogowe. Stacje przy nowej trasie kolejowej ulokowano w Lasocicach, Wschowie, Nowych Drzewcach (nazwa: Stare Drzewce), Głogówku oraz Grodźcu Małym (tymczasowa stacja końcowa). Realizacja połączenia z Głogowem przeciągała się z trzech powodów. Po pierwsze musiano wybudować dwa mosty na Odrze i Starej Odrze. Pierwszy z nich miał długość 190 m, drugi aż 454 m i posiadał 12 przęseł. Budowniczym tych przepraw był Robert Bail (syn dra Gustawa Baila, zaangażowanego w budowę linii Głogów – Jankowa Żagańska). Drugim problemem było przeprowadzenie torów przez zachodni kraniec Ostrowa Tumskiego. Znajdowały się tu fortyfikacje miejskie; władze wojskowe uważały, że most kolejowy na Starej Odrze przy ewentualnym oblężeniu Głogowa może ułatwić nieprzyjacielowi wtargniecie do tej części twierdzy. W północnym krańcu mostu wybudowano więc dwa tradytory kolejowe o nazwie Blockhaus Schanze lub Blockhaus Plateau. Trzecim problemem była konieczność likwidacji części, znajdującej się na trasie, cmentarza żydowskiego (na zachód od zamku). Zwłoki ekshumowano i przeniesiono na nowy cmentarz żydowski. W dniu 18 V 1858 otwarto dla ruchu kolejowego mosty na Odrze. Od tego czasu linia kolejowa miała długość 45 km.
Prawdopodobnie dopiero w okresie późniejszym wybudowano w środku kompleksu leśnego należącego do Głogowa stację, którą nazwano Glogauer Stadtforst (Głogowski Las Miejski). Przystanek ten obsługiwał prawie wyłącznie ruch wycieczkowy głogowian. Ilość pasażerów była tak duża, że zdecydowano się tam nawet na wybudowanie pod peronami przejścia podziemnego.
Pod koniec II wojny św. linia uległa poważnym zniszczeniom – szczególnie pomiędzy Wschową a Głogowem. Pierwszy ruch kolejowy w kierunku Głogowa od północy odbywał się przez Sławę i Lipinkę Głogowską. Ze względu na zniszczenie mostów nad Odrą pociągi dochodziły wyłącznie do stacji Odrzycko przy Starej Odrze. Odbudowa przeprawy ciągnęła się do 1947 r., z tym, iż most nad Starą Odrą został znacznie skrócony w porównaniu do przedwojennego (w miejscu północnych przęseł wykonano nasyp ziemny). Po uruchomieniu bezpośredniego połączenia z Lesznem, przez krótki czas jeden z torów poszerzono na potrzeby transportów Armii Czerwonej. W 1954 r. zlikwidowano stację Głogów Gaj (d. Glogauer Stadforst). Pogarszający się stan torowiska spowodował w latach 90. wyłączenie z eksploatacji wschodniego toru pomiędzy Głogowem i Głogówkiem.
15 grudnia 2018r. przywrócono ruch kolejowy pomiędzy Głogowem, a Lesznem, a stacja kolejowa w Głogówku jest teraz przystankiem na tej trasie.
SKRZYNKA
Nietypowa. Mała.
W celu odnalezienia skrzynki najpierw odszukaj w rejonie stacji starą pompę. Na niej znajdziesz nazwę jej producenta oraz rok w zapisie ABCD. Podstaw cyfry do wzoru, a uzyskasz kordy miejsca ukrycia małego pojemnika w maskowaniu "tematycznym". Proszę o delikatne podejmowanie i maskowanie skrzynki.
N 51° 44.A(B-3)5' E 16° 05.B0D'