Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
Województwo:
Polska > warmińsko-mazurskie
Typ skrzynki:
Tradycyjna
Wielkość:
Mikro
Status:
Gotowa do szukania
Data ukrycia: 18-08-2019
Data utworzenia: 18-08-2019
Data opublikowania: 19-08-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 19-08-2019
6x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
0 obserwatorów
11 odwiedzających
5 x oceniona
Oceniona jako:
znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Skrzyneczka ukryta w pniu drzewa przy starej stacji EKW w Milewie. Dorzucamy spoiler.
W Ełku funkcjonowały dwie linie: Ełk - Turowo oraz Laski Małe-Zawady Tworki. Śladem Ełckiej kolejki obecnym oraz zapomnianym podążyliśmy z K@chu aby założyć kilka skrytek. Obecnie kolejka funkcjonuje juz tylko na trasie turystycznej Ełk-Sypitki. Zachęcamy również do odwiedzenia muzeum w Ełku - rewelacja.
Ełcka Kolej Wąskotorowa (wcześniej Ełcka Kolej Dojazdowa, niem. Lycker Kleinbahn) – jest jedną z nielicznych kolei tego typu na terenie Polski, funkcjonującą do dnia dzisiejszego. Jej głównym zadaniem był przewóz mieszkańców okolicznych wsi do Ełku, czasem transportowano również towary. Jej działalności nie przerwała II wojna światowa ani zmiana przynależności państwowej – aż do lat 90. XX wieku nadal służyła jako regionalne źródło transportu. W 1991 roku Ełcka Kolej Wąskotorowa została uznana za zabytek. Od 2002 roku prowadzi jedynie kursy turystyczne (składy zabytkowe oraz współczesne).
Dane podstawowe
Lata budowy: 1910-1918 (Ełk – Turowo)
1910-1913 (Laski Małe – Zawady-Tworki)
Zarządca: Muzeum Historyczne w Ełku (Ełk – Turowo)
Długość: 37,98 km (Ełk – Turowo)
9,68 km (Laski Małe – Zawady-Tworki)
Szerokość toru: 750 mm (Ełk – Turowo)
750 (dawniej 1000) mm (Laski Małe – Zawady-Tworki)
- 1905 – opracowanie projektu budowy ełckiej kolei wąskotorowej
- 1912 – rozpoczęcie budowy i powstanie Lycker Kleinbahn
- 1913 – otwarcie linii Ełk – Borzymy i Laski Małe – Zawady
- 1918 – otwarcie ruchu publicznego na wszystkich liniach
- 1945 – przejęcie kolei DOKP w Olsztynie i powołanie Ełckiej Kolei Wąskotorowej
- 1951 – przebudowa torów z 1000 na 750 mm
- 1957 – powstanie Zarządu Kolei Dojazdowej przy DOKP w Olsztynie i powołanie Ełckiej Kolei Dojazdowej
- 1975 – wprowadzenie trakcji spalinowej
- 1991 – wpisanie całej ełckiej kolei do rejestru zabytków
- 1992 – wprowadzenie do eksploatacji transporterów
- 1993 – wprowadzenie pociągów turystycznych z trakcją parową
- 2001 – wstrzymanie ruchu pociągów przez PKP
- 2002 – przejęcie przez samorząd miejski w Ełku, rozpoczęcie działalności turystycznej
- 2009 – projekt „Modernizacja Ełckiej Kolei Wąskotorowej na Potrzeby Turystyki” obejmujący remont obiektów i infrastruktury na terenie stacji Ełk Wąskotorowy oraz przystanku Sypitki realizowany ze środków Unii Europejskiej (EFRR)
- 2011 – projekt “Nasze Dziedzictwo-Ełcka Kolej Wąskotorowa” obejmujący remont obiektów i infrastruktury na terenie stacji Ełk Wąskotorowy ze środków Unii Europejskiej (EFRR)
- 2014 – przejęcie kolei przez Muzeum Historyczne w Ełku od MOSiR Ełk
- 2018 – przeniesienie siedziby Muzeum Historycznego w Ełku do budynku dworca, otwarcie Parku Odkrywców Kolei, przebudowa przystanku Sypitki
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.