Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Px29 - OP8WUU
Owner: Psikiszek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 153 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 31-10-2018
Date created: 31-10-2018
Date published: 09-11-2018
Last modification: 09-11-2018
20x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
27 visitors
14 x rated
Rated as: Excellent
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Nature  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

    Dokumentacja techniczna parowozu który miał oznaczenie Dh2 Wilno powstała w 1928r. w Warszawskiej Spółce Akcyjnej  Budowy Parowozów w Warszawie. Z założenia lokomotywa miała pracować na liniach kresów wschodnich ówczesnej Polski.  Ogółem powstało 20 tego typu maszyn. Wbrew planom większość lokomotyw pracowało na Kujawskich Kolejach Wąskotorowych, a zaledwie kilka na wschodzie. W wyniku wybuchu II wojny światowej część parowozów zajęli Rosjanie i Litwini, zaś pracujące na kolejach kujawskich Niemcy. Po wojnie do Polski wróciło tylko 11 parowozów i tylko te zajęte przez III Rzeszę. Niestety były w złym stanie technicznym, ale jako że była to udana konstrukcja zdecydowano się na remonty. Znów zaczęły jeździć po kujawskich torach, a po wprowadzeniu nowszych typów zaczęto je rozsyłać po Polsce. Jednak wraz z wprowadzaniem trakcji spalinowej to one jako pierwsze zaczęły być złomowane. Dwa sprzedano do Szwecji, zaś jeden można oglądać w muzeum w Sochaczewie.

    Jako pierwszy polski parowóz wąskotorowy był wyposażony w hamulec powietrzny zespolony i dodatkowy do hamowania samego parowozu. W tym celu zastosowano sprężarkę, montowaną po prawej stronie. Gdy okazało się że umieszczenie jej w tym miejscu powoduje drgania źle wpływające na ostojnicę, przeniesiono ja na lewą stronę. Do hamowania służył najpierw pięciostopniowy, a potem sześciostopniowy kran maszynisty. Do czasu wyprodukowania Px48 był to najsilniejszy parowóz wąskotorowy o mocy 180KM.  Lokomotywa posiadała 4 osie, a 1 i 4 były przesuwne, zaś na 3 były cieńsze obrzeża. Pozwalało to pokonywać łuki o promieniu 35m. Tender czteroosiowy  ze zbiornikiem wody pojemności 6m3 i mieszczącym 4 tony węgla. Po wojnie największą zmianą było zastąpienie kotłów miedzianych stalowymi, oraz montaż instalacji do ogrzewania wagonów osobowych.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
pień
Log entries: Found 20x Not found 0x Note 0x All entries