Pw53 to nic innego jak dwa Tw53 przebudowane do doczepienia tendra. Jednak nie nastąpiło to jednocześnie. W 1970r. do przebudowy w ZNTK Nowy Sącz skierowano parowóz Tw53-2564. Otrzymał on tender Pt10x od parowozu Pxu wycofanego z eksploatacji. Lokomotywę przebudowano na tor 750mm. zbudowano nową budkę maszynisty, zdjęto boczne zbiorniki wody czy też zainstalowano hamulec powietrzny samoczynny i dodatkowy. W 1971r. już jako Pw53-1980 trafił na Kujawskie Koleje Dojazdowe. Przebudowa nie okazała się udana. W wyniku zmniejszenia masy parowozu na łukach czasami przeciwwagi kół zahaczały o elementy odsprężynowania co w końcu w 1972r. doprowadziło do wypadku i poważnego uszkodzenia maszyny. Znów trafił do naprawy w ZNTK Nowy Sącz skąd trafił na Mławską Kolej Dojazdową, gdzie dosłużył do 1978r. do końca ważności przeglądu kotła. W wyniku nieopłacalności naprawy, lokomotywę przekazano Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
W 1991r. w Hucie Kościuszko służbę zakończył Tw53-13956. Został przekazany do Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, a następnie sprowadzony do Rud Raciborskich przez Tadeusza Popiela, prezesa Skansenu Towarzystwa Miłośników Kolei Górnośląskich. Dzięki prawdziwej pasji w warsztatach skansenu udało się przebudować Tw53 na Pw53. Od 1999r. do 2005r. kiedy to skończył się okres przeglądu kotła, lokomotywa ta obsługiwała ruch turystyczny w Rudach Raciborskich. Teraz służy jako nieczynny eksponat.