Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Moja sukienka tam wisi - OP8W7D
Z inspiracji twórczością Fridy Kahlo
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 12 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Own cache
Size: Regular
Status: Ready for Search
Date hidden: 19-09-2018
Date created: 19-09-2018
Date published: 19-09-2018
Last modification: 20-09-2018
16x Found
0x moved   0 km
0x Not found
3 notes
watchers 1 watchers
182 visitors
15 x rated
Rated as: Excellent
5 x recommended
This cache is recommended by: elmodemonico, LadyMoon, Mycha, oktawia, Qbacki
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Accessible for disabled 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Frida Kahlo (wł. Magdalena Carmen Frieda Kahlo y Calderon), urodziła się w 1907 roku w Coyoacán, jednej z dzielnic Meksyku, jako trzecia córka niemieckiego emigranta – fotografa oraz kobiety o hiszpańsko-meksykańskich korzeniach. Rezolutna i pomysłowa, z buntowniczymi skłonnościami oraz licznymi zainteresowaniami, nie dawała się wychowywać na ułożoną i pokorną dziewczynkę. „Uroda Fridy […] zadziwiała – uwagę przyciągały grube brwi łączące się na środku czoła i spokojne spojrzenie […]. Frida była wybuchowa i kapryśna, miała zdolności przywódcze […], lubiła dokazywać i żartować, ale miała też skłonność do refleksji.”

 

Los nie oszczędzał Fridy. Przebyta w wieku sześciu lat choroba polio zdeformowała jej prawą nogę, która już zawsze była krótsza i chudsza od drugiej. Później osiemnastoletnia Frida, już jako uczennica prestiżowej Escuela Nacional Preparatoria, cudem przeżyła wypadek autobusu, który na długie miesiące przykuł ją do łóżka i zaważył na całym dalszym życiu. Obrażenia spowodowały ogromne cierpienie, konieczność poddawania się kolejnym operacjom i noszenia niewygodnych gorsetów, a także uniemożliwiły Fridzie urodzenie dziecka.

 

Sama zwykła mawiać często, że w życiu przydarzyły jej się dwa wypadki: jednym z nich był właśnie ten autobusowy, drugim – malarz Diego Rivera, największa miłość artystki i, jednocześnie, sprawca cierpień natury sercowej. Oba wypadki oraz ich konsekwencje miały olbrzymi wpływ na twórczość Fridy. Obrazy, jakie wychodziły spod jej pędzla, nierzadko brutalne w swoim wyrazie, odwoływały się do jej tragicznych przeżyć. Bardzo często zawierała na nich także symbole związane z kulturą i tradycją meksykańską. Swoje pochodzenie podkreślała ponadto wyglądem: barwnymi sukniami, uczesaniem i biżuterią. To właśnie meksykańskie korzenie nie pozwoliły jej żyć i tworzyć w Stanach Zjednoczonych, dokąd po ślubie wyjechali z Diegiem. On realizował tam zlecenia na wykonanie murali, ona w tym czasie zwiedzała galerie i muzea, stając się coraz bardziej rozpoznawalna w środowisku artystów. Mimo sukcesów, które odnosili oboje, Frida, tęskniąca za domem, zadecydowała o powrocie do ojczyzny. Fotograf Edward Weston tak napisał o niej w swoim pamiętniku: „[…] jest silną i piękną kobietą […]. Odziana w tradycyjny strój, aż po sandały, wzbudza spore zainteresowanie na ulicach San Francisco. Ludzie zatrzymują się, by ją podziwiać.”

 

W 1953 roku jej prace wystawiono w Meksyku. Była to jedyna wystawa w ojczyźnie, której doczekała. Wcześniej obrazy pokazywano także w Nowym Jorku i Paryżu. W ciągu swojego życia namalowała ich około 200. Blisko jedną trzecią jej dzieł stanowią autoportrety. „Przedstawiając siebie z wykorzystaniem form i bogatej symboliki sztuki religijnej, prekolumbijskiej i popularnej, Frida nadała sobie status świeckiej świętej. […] Jest ikoną praw kobiet, niepełnosprawnych, homoseksualistów oraz tych, którzy wymykają się narzuconym z góry definicjom płci”.

 

Na martwej naturze przedstawiającej arbuzy, namalowanej na krótko przed śmiercią, Frida napisała czerwoną farbą: „VIVA LA VIDA Frida Kahlo Coyoacán 1954 Meksyk”.

 

Cytaty za Suzanne Barbezat „Frida Kahlo prywatnie”.

 

 

Informacje o skrzynce:

Skrzynka jeździ z nami na eventy oraz jest dostępna po wcześniejszym umówieniu się w Ustce i okolicach. Aby zdobyć skrzynkę, należy nie tylko wpisać się, ale i "wmalować" do logbooka, będącego jednocześnie albumem portretów Fridy, tworzonych przez geokeszerów. Skrzynka zawiera niezbędne materiały, tj. mazaki, ołówki oraz kredki.

 

Aby rysunek przypominał choć trochę postać Fridy Kahlo, zawierać musi cztery elementy charakterystyczne dla jej twarzy:

- czarne złączone ze sobą brwi,

- czerwone usta,

- wiszące kolczyki,

- kwiaty we włosach.

 

Należy też koniecznie zrobić zdjęcie gotowemu rysunkowi. Umieszczenie zdjęcia w logu do skrzynki jest warunkiem jej zaliczenia (wpisy bez fotografii będą usuwane).

 

 

"Maluję moją własną rzeczywistość.
Jedyną rzeczą, jakiej jestem pewna,
jest potrzeba malowania.
A maluję bez żadnego namysłu,
wszystko, co przemyka przez moją głowę."

                                              Frida Kahlo

Pictures
Frida Kahlo 1930
Moja sukienka tam wisi 1933
Frida i Diego Rivera 1931
Dwie Fridy 1939
Autoportret jako Tehuana 1943
Z okładki Vogue
Frida 1939
Log entries: Found 16x Not found 0x Note 3x Picture 16x All entries Gallery