Na przełomie XVIII i XIX wieku Górny Śląsk przeżywał okres intensywnego rozwoju przemysłowego. Zbudowano więc Kanał Kłodnicki dla łatwiejszego transportu towarów. Gdy ten kanał stał się przestarzały zaczęto budowę Kanału Gliwickiego. Wybudowano na nim łącznie 6 śluz komorowych. Jedną z ciekawszych jest Śluza Dzierżno. Śluza Dzierżno umożliwia pokonanie różnicy poziomów wody wynoszącej 10,2 m, co daje jej czwarte miejsce na liście najwyższych śluz w Polsce. Zarówno pracujące do dziś maszyny, rozdzielnie, jak i urządzenia sterownicze pochodzą z lat budowy śluzy. Mimo iż wydaje się że Śluza Dzierżno jest porządnie zbudowana, to historia jej budownictwa budzi pewne wątpliwości. Budowniczy walcząc z niestabilnym piaskowym podłożem uszczelniali wykopaliska słoniną co zmusiło ich naprawy nadwyrężoną konstrukcję. Finalnie jednak Śluza Dzierżno działa do dziś.
Edit1: Sprawdziłam omawiany problem współrzędnych i teraz powinny się zgadzać w przybliżeniu. Błąd polegał na złym zapisie sekund.