Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Wiadukt kolejowy - OP8QGP
Owner: wzorowy
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 143 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 11-02-2018
Date created: 11-02-2018
Date published: 11-02-2018
Last modification: 14-04-2018
17x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
52 visitors
13 x rated
Rated as: Excellent
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache  Take something to write  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Wiadukt kolejowy linii nr 6 Zielonka – Kuźnica Białostocka. 

Linia, której odcinek stanowi linia kolejowa nr 6 (drugi odcinek w Polsce to linia kolejowa nr 21) została otwarta w 1862 r. z inicjatywy rządu rosyjskiego. Była to druga po Kolei Warszawsko -Wiedeńskiej linia, która powstała na ziemiach Królestwa Polskiego. Funkcjonowała pod nazwą Kolej Warszawsko-Petersburska. Z początku była to linia jednotorowa, szerokotorowa (o rozstawie szyn 1524 mm). W latach międzywojennych znacznie ograniczono liczbę odjazdów pociągów do Petersburga.

W roku 1918 linia stała się linią normalnotorową, zmieniono prześwit torów na 1435 mm. Zarząd nad linią przejęły Polskie Koleje Państwowe.

2 września 1933 otwarto łącznicę pomiędzy Warszawą Rembertów i Zielonką (Linia kolejowa nr 449), dzięki której pociągi jadące z Białegostoku mogły dojechać do Dworca Głównego.

Na początku linia była jednotorowa. Później dodano drugi tor. W czasie II wojny światowej i po niej zmieniała się liczba torów.

  • 1944 Prostyń Bug – Małkinia Bug – Pomiędzy tymi posterunkami znajduje się most nad rzeką Bug. Jedno przęsło mostu zostało wyburzone w czasie wojny, i do tej pory nie odbudowane. Pociągi na tym odcinku poruszają się jednym torem.
  • 1945 Małkinia – Łapy – Zmieniono liczbę torów z dwóch na jeden.
  • 1945 Białystok – Kuźnica Białostocka – Zmieniono liczbę torów z dwóch na jeden.
  • 1969 Małkinia – Łapy – Przywrócono drugi tor.

Obecnie linia nr 6 składa się z następującej liczby torów:

  • Zielonka – Wołomin Słoneczna – cztery tory
  • Wołomin Słoneczna – Prostyń Bug – dwa tory
  • Prostyń Bug – Małkinia Bug – jeden tor
  • Małkinia Bug – Białystok – dwa tory
  • Białystok – Kuźnica Białostocka – jeden tor

Elektryfikacja szlaku przebiegała stopniowo. Daty otwarcia zelektryfikowanych odcinków:

  • 13.04.1952 – Zielonka – Tłuszcz
  • 22.12.1981 – Tłuszcz – Łochów
  • 10.12.1982 – Łochów – Małkinia
  • 31.03.1983 – Małkinia – Czyżew
  • 30.06.1983 – Czyżew – Szepietowo
  • 29.09.1983 – Szepietowo – Łapy
  • 03.04.1983 – Łapy – Białystok
  • 10.09.1986 – Białystok – Kuźnica Białostocka

W ostatnim czasie zmodernizowano odcinek linii Zielonka – Tłuszcz. Wymieniono nawierzchnię - betonowe podkłady zamiast drewnianych,  łącznie z naprawą ław torowych, systemu odwodnienia, wymianą podsypki, tłucznia oraz szyn. W 2006 roku prace odbyły się na odcinku Wołomin – Tłuszcz. Na przełomie lat 2007/2008 została przeprowadzona modernizacja na odcinku Warszawa Wileńska – Zielonka (linia kolejowa nr 21) – Wołomin. Dzięki modernizacji pociągi mogą jeździć na tym odcinku z prędkością do 100 km/h.

12 października 2014 aby przyśpieszyć prowadzone na linii prace modernizacyjne, całkowicie zawieszono ruch kolejowy na odcinku Tłuszcz – Sadowne Węgrowskie. Pociągi zostały zastąpione przez autobusy zastępcze. 13 grudnia 2015 na linię powróciły pociągi. 19 maja 2017 PKP PLK podpisały podpisało z firmami PW Banimex i Budrex-Kobi umowę na budowę 5 bezkolizyjnych skrzyżowań, a 13 czerwca z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor umowę na modernizację odcinka Sadowne – Czyżew.

 

 

 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Wiadukt
spoiler alert!
Log entries: Found 17x Not found 0x Note 0x All entries