Wieża ciśnień w Trzcielu
Kolejowa wieża ciśnień przy nieczynnej linii kolejowej 373 Zbąszyń – Międzychód.
Powstała prawdopodobnie wraz z budową dworca kolejowego w 1908 roku.
Wieża posiada stalowy zbiornik typu Intze o pojemności 50 m3.
Ciekawostką jest zachowana skala do wskazywania poziomu wody w zbiorniku.
Nieopodal usytuowany jest nieczynny już budynek dworca kolejowego.
Z całym kompleksem wiąże się ciekawa historia:
W średniowieczu istniał tu gród na prawym brzegu Obry, który z czasem otrzymał prawa miejskie. W XVIII w. na lewym jej brzegu osiedlili się protestanccy uchodźcy ze Śląska. Powstało wówczas drugie miasto – Nowy Trzciel.
W 1888 r. oba miasta połączono w jeden organizm, by w 1919 r. - na mocy postanowień Traktatu Wersalskiego – ponownie je rozdzielić. Do wybuchu II wojny przechodziła tędy granica polsko-niemiecka. Poprowadzono ją w sposób szczególny. Centrum miasta należało do Niemiec, a stacja kolejowa wraz z wieżą ciśnień (na nieczynnej dziś linii Zbąszyń – Międzychód) do Polski. Niemcy musieli przez to wybudować sobie całkiem nową linię kolejową z Trzciela do Lutola Suchego i nowiutką stację graniczną Zbąszynek.
O KESZU: średniej wielkości pojemnik z logbookiem i kilkoma fantami.
Aby go zlokalizować musisz udać się w rejon wejścia do wieży.