Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Trzy lokomotywy - OP8J9N
Właściciel: Psikiszek
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 145 m n.p.m.
 Województwo: Polska > podlaskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 17-09-2016
Data utworzenia: 17-09-2016
Data opublikowania: 17-09-2016
Ostatnio zmodyfikowano: 21-07-2019
29x znaleziona
0x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 1 obserwatorów
101 odwiedzających
24 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Weź coś do pisania  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

    Na prywatnej bocznicy stoją trzy lokomotywy. Dwie typu SM02 typ Ls40 i jedna SM03 typ 2D. Ls40 noszą nr 3585 i 3649, natomiast SM03 na burcie ma wypisane WP05 400-62. Niestety nie udało mi się ustalić, kto używał tych lokomotyw. Czyżby oznaczenie WP to Wojsko Polskie?

Edycja 31.10.2016. Rozmawiałem z osobą która pracowała w magazynach wojskowych przy Węglowej. I rzeczywiście mieli tam tą lokomotywę na stanie. PKP podstawiało wagony pod bramę składnicy, a wojsko już we własnym zakresie ciągało je pod właściwy magazyn.

Za Wikipedią krótko opiszę lokomotywy. Ls40 to spalinowa lokomotywa manewrowa produkowana od 1952r. w Chrzanowie w fabryce Lokomotyw im. Dzierżyńskiego. Osiągała prędkość 11km/h i zasięg 60km. Wystarczało to do obsługi niewielkich, zakładowych bocznic. Była to najmniejsza lokomotywa normalnotorowa produkowana po wojnie w Polsce. Długa na 6m. ważyła zaledwie 16 ton. Do końca produkcji w 1961r. wyprodukowano 581 sztuk.

    Lokomotywa SM03 stojąca na bocznicy także została wyprodukowana w zakładach im. Dzierżyńskiego, o czym informuje tabliczka. Natomiast ta lokomotywa produkowana w latach 1959-1969 wychodziła też z zakładów Zastal w Zielonej Górze. Przeznaczona była do lekkiej pracy manewrowej i na terenach zakładów przemysłowych. Napędzana silnikiem spalinowym o mocy 150 KM osiągała prędkość 25km/h, a po zmianach konstrukcyjnych 45km/h. Podwozie dwuosiowe z ostoją konstrukcji spawanej (ostoja to rama lokomotywy). Nadwozie składa się z dwóch przedziałów maszynowych, przedniego i tylnego i umieszczonego między nimi wyższego przedziału maszynisty. Hamowanie jednostronne za pomocą żeliwnych klocków. Sterowanie hydrauliczno-mechaniczne. Posiada cztery biegi zmieniane za pomocą kół zmianowych, a obroty reguluje się nastawnikiem.

    W tym miejscu odchodziły też tory do kilku zakładów przemysłowych w Białymstoku. Jeden z nich sięgał aż prawie do centrum miasta, do starej elektrowni przy Branickiego. Tory niestety zostały rozebrane, chociaż zostały relikty szyn przy ul. Plażowej czy między Baranowicką a Dojlidami Fabrycznymi.

 

   Jak wspomniałem lokomotywy stoją na prywatnej bocznicy. W pierwotnej wersji kesz był na jednej z lokomotyw, ale z jakiegoś powodu przeniesiono je na inny tor w głębi zakładu, ale wciąż są doskonale widoczne. Nowy pojemnik to preforma pet, dokładniejsze informacje w podpowiedzi kodowanej. Niestety zapomniałem wrzucić ołówek wiec zabierz coś do pisania. Przy podejmowaniu proszę uważać na zbite szkło. Do końca października jeździ tu szynobus w weekendy, rano i wieczorem. Mimo tak niskiej częstotliwości strzeż się pociągu.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 29x nieznaleziona 0x komentarz 1x Obrazki/zdjęcia 3x Wszystkie wpisy Galeria