Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[POP] Dawna Zajezdnia Tramwajowa - OP8GJL
Owner: Pozieduwac
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 115 m. ASL.
 Region: Poland > dolnośląskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 07-06-2016
Date created: 02-06-2016
Date published: 07-06-2016
Last modification: 25-09-2021
56x Found
4x Not found
14 notes
watchers 8 watchers
184 visitors
41 x rated
Rated as: Excellent
16 x recommended
This cache is recommended by: atris, BaNa, Barciej33, Falconka40, Harry_Hole, Kanguros, Kiwi7 NIEAKTYWNY, Lenser, Lumen, Meksha, mimex, mixen6, Opona Tramwajowa, snieeegu, xlud, Ziarno
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

One-minute cache  Take something to write 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Zajezdnia Tramwajowa nr 5

 

Zachęcam was do wybrania się na krótki spacer po dawnej zajezdni.

 

(dolnyslask.org)

 

Zajezdnia - historia

 

Zajezdnia została wybudowana w 1901 roku z przeznaczeniem dla elektrycznego taboru BSEG (Breslauer Straßen-Eisenbahn-Gesellschaft). Od 1911 roku należała do spółki SSB (Städtische Straßenbahn Breslau).

W 1984 roku dobudowano dwie nowe hale.

Po wojnie zajezdnia zmieniła się w Zakład Napraw Tramwajów MPK Wrocław, który po prywatyzacji w 1999 roku zmienia się w firmę Protram.

Od tego momentu firma dostarcza model 105NWr (wiki) dla Wrocławia. W latach 2005 - 2010 zostało dostarczone 110 takich wagonów.

 

 

 

Od 2004 roku po mieście poruszają się także model Protram 204WrAs (wiki), a od 2006 roku model Protram 205WrAs (wiki) - niskopodwoziówki konkurujące z zagranicznymi markami. Miasto zakupiło ponad 20 sztuk obydwu modeli.

 

 Kojarzy ktoś takie pojazdy?

A teraz do meritum.

 

Zajezdnia - upadek



W 2009 r. na deskach kreślarskich pojawił się model Protram 206.

Ten tramwaj miał mieć 70 proc. niskiej podłogi i mógłby konkurować dzisiaj z produktami wyższej półki ze Skody, Pesy czy Solarisa. Niestety, nigdy nie powstał nawet jeden egzemplarz. Miała kosztować ok 6 mln zł.

Jeszcze w tamtym okresie firma osiągała zyski i Protram staną przed wyborem: wypłacić dywidendę albo zainwestować w rozwój - budowę prototypu. Walne zgromadzenie udziałowców wybrało to pierwsze i dlatego wrocławskiej Pesy nie mamy.

Trudno było sprzedać model, którego nie widać. Wrocławskie władze zdecydowały się na zakup tego, który już istnieje, a przetarg wygrywa Skoda 19T. Koszt Skody to prawie 8 mln zł.

I tak kończy się historia prężnie działającej wrocławskiej firmy.

Od 2016 roku firma znajduje się w stanie upadłości.

 

Protram 206 - tak mogło wyglądać


Zajezdnia - dziś

 

Po za cmentarzyskiem tramwajów znajduję się tu zespół zabytkowo-industrialnych budynków. Wędrówkę rozpoczynamy przy unikalnym urządzeniu - suwnicy dla tramwajów. Zadzierajcie więc głowy, zapuszczajcie się w zakamarki - za kilka lat prawdopodobnie będą tu galerie, puby, fitness + sodoma i gomora współczesnego świata. Zostało tylko kilka chwil, aby chłonąć aurę tego miejsca.

 

W trzewiach dawnego molocha, na pograniczu jawy i snu, każdy ma jakąś robotę na boku. Naprawia się tu auta, które w najlepszym razie mogą być zabytkami. Kto pamięta jak wygląda tarpan? Tu widziałem takie cudo. Podziemia dudnią undergroundową muzyką, a nieznani artyści tworzą swoje pokraczne dzieła. Dla wielu całość sprawia wrażenie bardzo chaotycznego tworu. Jednak dla mnie miejsce ma niezaprzeczalny mikroklimat i magnetyzm.

 

O dostępności:

W dzień całość jest ogólnie dostępna, ale w nocy część terenu jest zamykana. Można wejść na kilka sposobów, ale z uwagi na podejmowanie kesza zalecam: na piechotę lub autem przez bramę główną (pomiędzy przystankiem a stacją bęzynową).

 

aktualizacja 31.08.2020

Ostatnie tramwaje zniknęły z palcu, jak również suwnica. Każda wersja kesza odjechała w sina dal wraz z obiektem do którego była przytwierdzona. Chciałem już archiwizować, ale atris namówił mnie, aby tego nie robić. Ok może faktycznie ma chłop rację. Jednak nie ma tu już szałowych maskowań. Wczujcie się w klimat miejsca inaczej to zwykłe +1.

 

Jeśli odpowiednio pomyszkujecie to okaże się, że część z tramwajów trafiła do hangarów. Podobno jakaś grupa rekonstrukcyjna remontuje je - życzę powodzenia :-)

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
IMG_20210925_182405_resize_78