W budynkach kompleksu zajmowanego obecnie przez Ochotnicze Hufce Pracy i hotel Chrobry w czasach, kiedy istniały tu koszary niemieckie, a później Armii Radzieckiej znajdowała się szkoła pilotów.
Niemcy po I wojnie światowej, potajemnie łamali postanowienia traktatu demilitaryzacyjnego i rozwijali lotnictwo. Masowo zakładano dla niepoznaki kluby szybowcowe. Tak też stało się w Szprotawie, a klub ten szybko przeistoczył się w wojskową bazę lotniczą. Doskonałe warunki – płaski teren, sprzyjający wiatr i ustronne położenie stwarzały możliwości do szkolenia kadr lotniczych oraz testowania nowych maszyn. Zbudowano m.in. „kwadrat pilotów”, czyli elitarna część koszar, w której kwaterowano Flugzeugführer (pilotów), przeprowadzając ich z budynku w centrum miasta. Tenże kwadrat pilotów to obecnie zabudowania wspomnianego już Ośrodka OHP.
Po czasach niemieckich zachowały się także baraki, hale naprawcze i betonowy fragment pasa startowego, który Niemcy wylali dopiero w latach 40-tych wraz z wprowadzeniem do boju nowoczesnych samolotów z napędem odrzutowym oraz rakietowym. Także z tego lotniska startowały bombowce do inwazji na Polskę we wrześniu 1939 roku.
Po II wojnie światowej Sowieci w oparciu o poniemiecką infrastrukturę rozbudowali lotnisko i to znacznie. Powstały piętrowe bloki mieszkalne, betonowe hangary i obiekty towarzyszące, magazyny amunicji rozsiane po pobliskim lesie. Co ciekawe, w kwadracie nadal kwaterowano i szkolono z teorii pilotów, tym razem rosyjskich. Jednostki Armii Radzieckiej opuszczają Polskę w 1992 roku. Niedługo potem w dawnym kwadracie pilotów zostaje otwarty hotel. Jedyną pozostałością po tamtych czasach jest wykres szkoleniowy zachowany na ścianie jednej z sal kompleksu.
Koordynaty nie wskazują miejsca ukrycia kesza. Żeby odnaleźć skrytkę trzeba przeczytać tekst i odpowiedzieć na pytania. W skrytce znajdziecie certyfikaty dla pierwszych i kolejnych znalazców.
To historia jednej z dywizji stacjonujących na Lotnisku w Wiechlicach
149 Dywizja Lotnictwa Bombowego. Pierwotnie nosiła ona nazwę 149 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego i została sformowana w Chabarowsku na Dalekim Wschodzie. Stało się to przed 1942 rokiem. W jej skład wchodziły 3 pułki, które potem stacjonowały w Polsce. Były to 89 Pułk Lotnictwa Bombowego (wcześniej 18 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego), od 1945 3 Pułk Lotnictwa Bombowego (wcześniej 534 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego), w 1948 dołączył do dywizji 582 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. W okresie sierpień - wrzesień 1945 samoloty dywizji brały udział w wojnie z Japonią. W październiku 1952 dywizję przeniesiono do Chin. W maju 1955 roku jednostki i dywizję przebazowano do Polski, od tego czasu wchodziła ona w skład 4 Armii Lotniczej. Dowództwo dywizji ulokowano na lotnisku w Szprotawie. 582 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego od 1960 roku wszedł w skład 239 Baranowickiej Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego ze Stargardu Szczecińskiego Kluczewa. Wzbogaciła się jednak o 42 Tannenberski Pułk Lotnictwa Bombowego stacjonujący na lotnisku w Starej Koperni Tomaszowie. Od 1988 roku nazwę zmieniono na 149 Dywizja Lotnictwa Bombowego. Posiadała ona na swoim wyposażeniu jeden śmigłowiec Mi 9 będący latającym stanowiskiem dowodzenia oraz samolot polskiej produkcji (na licencji z Ukrainy) An 2. Dywizję rozformowano w lipcu 1992 roku po przebazowaniu wszystkich pułków wchodzących w jej skład.
X – numer Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, który potem przemianowano na 3 Pułk Lotnictwa Bombowego
Y - numer Baranowickiej Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego
Z - numer Tannenberskiego Pułku Lotnictwa Bombowego
Koordynaty:
51°33'ABC" gdzie ABC= y+z+3
15°34'DEF" gdzie DEF= x+y+z
Po wcześniejszym uzgodnieniu będzie można zobaczyć ścianę z wykresem. Chętnych proszę o kontakt mailowy z założycielem.
W skrytce znajdziecie certyfikaty dla pierwszych i kolejnych znalazców.
Stage | Symbol | Type | Coordinates | Description |
---|---|---|---|---|
Parking area | --- | Parking |