Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Kolejowa skrzynka - OP10A8
Kolejowa historia Gdańska
Eigenaar: Matatos
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 1 meter NAP
 Provincie: Polen > pomorskie
Cache soort: Virtuele Cache
Grootte: Geen behuizing
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 28-07-2008
Gemaakt op: 28-07-2008
Gepubliceerd op: 28-07-2008
Laatste verandering: 03-12-2009
23x Gevonden
0x Niet gevonden
2 Opmerkingen
watchers 2 Volgers
4 x Bekeken
15 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: gemiddeld
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Monumental place  Wachtwoord nodig om te loggen! 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego w Gdańsku-Przeróbce, Sp. z o.o. na Wyspie Portowej, powstały w latach 1910-1920 jako Eisenbahn Hauptewerkstatt Danzig-Troyl (Główny Warsztat Kolejowy Gdańsk-Trojan), w skrócie: EHW Danzig-Troyl.

Zakłady wyposażono w największe na Pomorzu Gdańskim hale przemysłowe – np. hala napraw wagonów ma rozmiary 251×103 m, zaś napraw lokomotyw ok. 166×102 m.

Po zakończeniu I wojny światowej, na mocy artykułu nr 107 traktatu wersalskiego, w 1922 zakłady wraz z dawną Stocznią Cesarską w Gdańsku przekazano na 50 lat w bezpłatną dzierżawę nowo utworzonej międzynarodowej spółce International Shipbuilding & Engineering Co Ltd, używającej też nazwy Danziger Werft und Eisenwerkstatten AG z 20 % udziałem kapitału polskiego (reprezentowanym przez Bank Handlowy w Warszawie), 20 % Wolnego Miasta Gdańska (Danziger Privat AG), 30 % W. Brytanii (fabrykę wagonów Cravens Ltd) i 30 % Francji (Gdańską Grupę Przemysłową Groupement Industriel pour Danzig). [1]

W okresie II wojny światowej zakładami zarządzały Koleje Rzeszy Niemieckiej.

Po wyzwoleniu w 1945 zakłady nosiły nazwę Warsztatów Głównych Gdańsk-Trojan, Warsztatów Kolejowych PKP, od 1952 Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Był okres, że zakłady zatrudniały ponad 3000 pracowników.

Obecnie naprawy taboru odbywają się jedynie w jednej hali, zaś pozostałą powierzchnię dzierżawi cały szereg firm m.in. producent jachtów. ( Wikipedia )

Ciekawostki

  • w latach 1942-1945 produkowano w zakładach kadłuby ścigaczy torpedowych dla niemieckiej marynarki wojennej, jeden z pozostawionych kadłubów (o długości 35 metrów) został przetransportowany do Stoczni Północnej i przebudowany na statek spacerowy dla Żeglugi Gdańskiej pod nazwą "Julia".
  • w 1958 wyprodukowano kilkadziesiąt autobusów dla PKS na podwoziu z silnikiem Leyland; karoserie z wyposażeniem pochodziły z taboru kolejowego.
  • na bazie silników odrzutowych z samolotów MiG zakłady wykonały kilkadziesiąt pługów odśnieżnych.
  • na potrzeby powstającej Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście m.in. ZNTK Gdańsk odbudowywały otrzymane w ramach odszkodowań wojennych spalone wagony berlińskiego S-bahnu, dawne 800-woltowe jednostki EW-90, EW-91, EW-92 ( WIKIPEDIA )

 Samochód mozna zostawić na: N 54°21.460 ; E 18°40.919 , a także zaopatrzyc sie w przekaski na spacer. Obok znajduje kamien na którym kiedyś wisiała tablica pamiatkowa...

 

 

 

Dodatkowe atrybuty skrzynki
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
To miejsce
tabliczka
Logs: Gevonden 23x Niet gevonden 0x Opmerking 2x Alle logs