Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Kolejowa skrzynka - OP10A8
Kolejowa historia Gdańska
Owner: Matatos
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 1 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Virtual
Size: No container
Status: Archived
Date hidden: 28-07-2008
Date created: 28-07-2008
Date published: 28-07-2008
Last modification: 03-12-2009
23x Found
0x Not found
2 notes
watchers 2 watchers
4 visitors
15 x rated
Rated as: Average
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Monumental place  Password needed to post log entry! 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego w Gdańsku-Przeróbce, Sp. z o.o. na Wyspie Portowej, powstały w latach 1910-1920 jako Eisenbahn Hauptewerkstatt Danzig-Troyl (Główny Warsztat Kolejowy Gdańsk-Trojan), w skrócie: EHW Danzig-Troyl.

Zakłady wyposażono w największe na Pomorzu Gdańskim hale przemysłowe – np. hala napraw wagonów ma rozmiary 251×103 m, zaś napraw lokomotyw ok. 166×102 m.

Po zakończeniu I wojny światowej, na mocy artykułu nr 107 traktatu wersalskiego, w 1922 zakłady wraz z dawną Stocznią Cesarską w Gdańsku przekazano na 50 lat w bezpłatną dzierżawę nowo utworzonej międzynarodowej spółce International Shipbuilding & Engineering Co Ltd, używającej też nazwy Danziger Werft und Eisenwerkstatten AG z 20 % udziałem kapitału polskiego (reprezentowanym przez Bank Handlowy w Warszawie), 20 % Wolnego Miasta Gdańska (Danziger Privat AG), 30 % W. Brytanii (fabrykę wagonów Cravens Ltd) i 30 % Francji (Gdańską Grupę Przemysłową Groupement Industriel pour Danzig). [1]

W okresie II wojny światowej zakładami zarządzały Koleje Rzeszy Niemieckiej.

Po wyzwoleniu w 1945 zakłady nosiły nazwę Warsztatów Głównych Gdańsk-Trojan, Warsztatów Kolejowych PKP, od 1952 Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Był okres, że zakłady zatrudniały ponad 3000 pracowników.

Obecnie naprawy taboru odbywają się jedynie w jednej hali, zaś pozostałą powierzchnię dzierżawi cały szereg firm m.in. producent jachtów. ( Wikipedia )

Ciekawostki

  • w latach 1942-1945 produkowano w zakładach kadłuby ścigaczy torpedowych dla niemieckiej marynarki wojennej, jeden z pozostawionych kadłubów (o długości 35 metrów) został przetransportowany do Stoczni Północnej i przebudowany na statek spacerowy dla Żeglugi Gdańskiej pod nazwą "Julia".
  • w 1958 wyprodukowano kilkadziesiąt autobusów dla PKS na podwoziu z silnikiem Leyland; karoserie z wyposażeniem pochodziły z taboru kolejowego.
  • na bazie silników odrzutowych z samolotów MiG zakłady wykonały kilkadziesiąt pługów odśnieżnych.
  • na potrzeby powstającej Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście m.in. ZNTK Gdańsk odbudowywały otrzymane w ramach odszkodowań wojennych spalone wagony berlińskiego S-bahnu, dawne 800-woltowe jednostki EW-90, EW-91, EW-92 ( WIKIPEDIA )

 Samochód mozna zostawić na: N 54°21.460 ; E 18°40.919 , a także zaopatrzyc sie w przekaski na spacer. Obok znajduje kamien na którym kiedyś wisiała tablica pamiatkowa...

 

 

 

Dodatkowe atrybuty skrzynki
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
To miejsce
tabliczka
Log entries: Found 23x Not found 0x Note 2x All entries