Dość tajemniczy most. Tyle co o nim znalazłem:
Most w tym miejscu istniał już w XIX wieku, był wówczas drewniany i najkrótszą trasą łączył dwie duże siedziby nadleśnictwa Osie i Wildungen czyli dzisiejszego Błędna. Most betonowy został zbudowany w okresie międzywojennym. W okolicy było dużo bindug czyli miejsc gdzie ściągano drewno z lasu, składowano je, spuszczano na wodę i łączono w tratwy. Świadczy to intensywności spływu drewna rzeką Wdą. W latach 30-tych Wdę przegrodzono zaporami wzniesionymi dla elektrowni wodnych. Ponieważ te zapory uniemożliwiły spław tratew do Wisły wywóz drewna z Borów Tucholskich przejęła kolej. Przypuszczalnie w ramach jednej inwestycji, przy budowie elektrowni w Żurze wykonano drogę od przystanku w Śliwiczkach na wschód, aż za Wdę. Droga ta jest bardzo porządnie wybudowana, żelbetowy most, solidne przepusty nad drobniejszymi ciekami. Ciekawe, czy drewno wożono wozami, czy może były tam ułożone szyny jakiejś kolejki, ale na mapie torów nie widać?
Pierwszego września 1939 roku przez ten most w kierunku Świecia wycofywały się niektóre oddziały 27 dywizji piechoty, stacjonujące pod koniec sierpnia 1939 roku pod Ocyplem. Po przejściu rzeki, most został wysadzony.
Na betonowym przęśle pozostałości mostu wisi drewniany krzyż. Kilka lat temu zginęła tu młoda dziewczyna i chłopak, którzy wjechali samochodem na most i spadli w nurt rzeki.
Ciekawe, że na mapie z 1910r. mostu nie ma, a z 1942 jest.
Link do starych map: tutaj.
KESZ znajduje się na terenie Wdeckiego Parku Krajobrazowego
Skrzyneczki szukaj pod współrzędnymi. Keszyk zawiera tylko logobook i ćwierć ołówka