Sekcja napraw taboru w Chełmie od października 2002 roku nie istnieje. Zlikwidowana została w atmosferze skandalu (oczywiście na skalę lokalną). Podobno wbrew woli warszawskiej dyrekcji PKP Cargo (w co trudno wierzyć). Po zamknięciu sekcji jeszcze przez kilka miesięcy trwał tam ruch - zdemontowano wszystko, co miało większą wartość. Pomimo tego budynki są jeszcze w dobrym stanie. Duża hala napraw pełni obecnie funkcje... magazynu nawozów! Warsztaty naprawy wagonów towarowych istniały w okresie międzywojennym. Rocznie remontowano ok. 360 wagonów. Po wojnie nastąpiła znaczna rozbudowa istniejących warsztatów. W 1953 roku powstał Oddział Napraw i Utrzymania Wagonów, potem przemianowany na zakład naprawy taboru kolejowego. Kilka budynków wzniesiono w czynie społecznym (w godzinach pracy(!!!) - śmieją się emerytowani kolejarze ;). Potwierdzają to dwie tablice. Zostały zdemontowane i wywiezione do Lublina. W warsztatach dokonywano napraw bieżących i okresowych taboru PKP - normalnotorowego i szerokotorowego oraz chełmskich przedsiębiorstw np. cementowni. Lata 90. to powolny upadek warsztatów kolejowych. Zakład zamieniono na sekcje (podporządkowaną najpierw zakładowi taboru w Zamościu, potem w Lublinie). Stale ograniczano czas pracy (z trzech do jednej zmiany) i zatrudnienie (z kilkuset osób do 30 w chwili likwidacji). Obecnie na terenie zakładu spotkać można maszynistów pilnujących budynków przed rozszabrowaniem. Jedynie wykorzystywany jest garaż.
Do wszystkich kolejowych keszy, można dojechać pojazdem. Po minięciu ronda w kierunku granicy państwa, ,należy skręcić lekko w prawo, przed zakładem naprawy pojazdów i droga asfaltową dojedziemy po lewej ok. 200 m pierwszy kolejowy obiekt w ruinie. Pozostałe obiekty w odległości 300 -400 m. w kierunku.
W budynkach będących w ruinie ,istnieje niebezpieczeństwo zagrażające spadającymi elementami budowlanymi. Proszę poruszać się po torowiskach nieczynnych .W przeciwnym przypadku narazicie się na mandaty wystawione prze SOK.
Co do kesza:
Weź coś do pisania. Ostrożnie kesz niebezpieczny. Nie idź sam po tego kesza.
Powodzenia