Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Gliwicki Dworzec / GFS - OP4289
W 1906 jeden z najwiekszych w Prusach
Eigenaar: GFS
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 221 meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 20-10-2011
Gemaakt op: 20-10-2011
Gepubliceerd op: 20-10-2011
Laatste verandering: 15-03-2018
243x Gevonden
8x Niet gevonden
8 Opmerkingen
watchers 9 Volgers
125 x Bekeken
164 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Recommended at night  Accessible for disabled  Bike  One-minute cache  Fixed by magnet  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

GFS zaprasza do miejsca, gdzie nie wiadomo dlaczego jeszcze nie założono skrzynki w Gliwicach.

 

uc?export=download&id=1osbWhuqLv16pxc4o3Ud4eLWhnNkWCl3S

 

Kolej w Gliwicach

W 1844 roku rozpoczęto budowę linii kolejowej i dworca, którego otwarcie nastąpiło w październiku 1845 roku. W 1846 roku linia biegła od Wrocławia przez Brzeg, Opole, Kędzierzyn, Gliwice, Katowice do Mysłowic (196 km). Otwarcia dokonał król pruski Fryderyk Wilhelm IV. W 1847 roku połączono ją z linią Szczakowa-Kraków, a w roku 1849 z linią warszawsko-wiedeńską.

Budynek dworca

Biały niski budynek starego dworca z 1844 r. nie mógł sprostać wymaganiom XX wiecznego przemysłowego miasta, dlatego przystąpiono do budowy nowego gmachu dworca. Prace rozpoczęto w 1904 roku. Nowy dworzec oddano do użytku 16 marca 1906 roku. Był to wówczas jeden z największych dworców w Prusach.

Nowy budynek został wzniesiony na początku ulicy Wilhelmstrase (obecnie Zwycięstwa). Centralne miejsce stanowiła hala główna o wysokości 11 metrów i powierzchni 370 m2. W niej znajdowały się przechowalnie bagażowe oraz kasy biletowe dla klasy 1-3 oraz poczekalnie dla pasażerów. Kasy z poczekalniami dla pasażerów klasy 4 były umiejscowione w lewym skrzydle dworca. W zachodniej części znajdowały się budynek poczty oraz spedycji towarów.

Gliwicki dworzec zaprojektowano pod względem celowości i prostoty, łączył funkcjonalizm lat 20-tych z tradycyjną architekturą niemiecką. Ozdoby ograniczono do minimum i wykorzystano naturalne materiały budowlane. W hali głównej posadzkę wyłożono brązowym klinkierem i ozdobiono matową szarą ceramiką do wysokości 2,7 m.

Dla maksymalnej wygody pasażerów podniesiono torowiska o 3,5 metra, wskutek czego trzeba tylko wchodzić do góry na perony, jest to rozwiązanie odmienne od typowych przejść podziemnych, gdzie trzeba dwukrotnie pokonywać schody.

Dzisiaj

Obecnie to jeden z największych i najważniejszych dworców kolejowych Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Dworzec w Gliwicach jest jedną z czterech, obok Katowic, Raciborza i Bielska-Białej, stacji początkowych i końcowych dla pociągów łączących Górny Śląsk z resztą kraju. Odjeżdżają stąd pociągi do wszystkich największych miast Polski. Jest to też stacja początkowa i końcowa dla pociągów osobowych ruchu regionalnego do Katowic, Zawiercia, Częstochowy, Kędzierzyna-Koźla, Opola, Strzelec Opolskich, Bytomia. Kiedyś istniały także połączenia do Lublińca, Rybnika

PKP planuje remont dworca i jego otoczenia, ale kto wie kiedy do tego dojdzie i jak nowy dworzec będzie wyglądał. Chyba jeszcze ostatnia okazja, kto nie wiidział, może zobaczyć go w starej formie.

 

O stacji kolejowej poczytasz tutaj http://pl.wikipedia.org/wiki/Gliwice_%28stacja_kolejowa%29

 

Kesz

Szukaj magnetyka na kordach.

Skrzynka po reaktywacji, poprzednia zabrana wraz z całym słupem ogłoszeniowym.

W skrzynce logbook i ołówek.

Polecam skrzynkę PKP od BUMAG, dzięki której zwiedzisz także perony dworca.

Życzymy udanych "łowów"  GFS: Grzegorz, Michał, Joanna.

Afbeeldingen
Z daleka
Widok na dworzec