Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Dworzec - OP2A90
Ehhh....
Właściciel: laszlo-pl
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 279 m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Quiz
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 28-07-2010
Data utworzenia: 29-07-2010
Data opublikowania: 29-07-2010
Ostatnio zmodyfikowano: 30-08-2019
82x znaleziona
3x nieznaleziona
9 komentarze
watchers 3 obserwatorów
47 odwiedzających
65 x oceniona
Oceniona jako: dobra
3 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Hern, Nannette, ToJoJaMi
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Przyczepiona magnesem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 

W roku 1836 zawiązało się we Wrocławiu Towarzystwo Kolei Górnośląskich „Oberschlesische Eisenbahn-Gesellschaft”. W roku 1844 koncesję na budowę dróg kolejowych uzyskało również towarzystwo Wilhelmsbahn-Gesellschaft. (Nazwa od ówczesnego króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV, który sprzyjał rozbudowie kolei żelaznych). Towarzystwo to oddało do użytku w 1855 r. odcinek Nędza – Orzesze, a w roku 1856 Orzesze – Mikołów. Odcinek od Mikołowa do Ligoty o długości 9 km oddano 20.01.1858. Na polecenie prezesa Regencji Opolskiej dokonano połączenia kolejowego Ligoty z Katowicami jako odnogi zbudowanej w 1852 roku kolei Górnośląskiej). Do wywozu węgla z kopalni w Murckach, w 1852 roku zbudowano połączenie bocznicy kopalnianej z Katowicami. Połączenie to przebiegało przez Ochojec i Ligotę. Po połączeniu Mikołowa z Katowicami na trasie tej, przez Piotrowice kursowały 22 pociągi dziennie. Towarzystwo Kolei Wilhelmowskiej zbankrutowało w 1869 r. na skutek katastrofy tunelowej w Czernicy i przeszło pod zarząd Towarzystwa Kolei Górnośląskiej.

Przystanek kolejowy w Piotrowicach otwarto w 1895 roku. W tymże roku kasa kolejowa w Piotrowicach sprzedała ponad 3000 biletów. Peron kolejowy przystanku był wtedy przy skrzyżowaniu z ulicą od strony Ligoty. Przy peronie ustawiono wykonany z falistej blachy budynek dróżnika kolejowego. Dróżnik obsługiwał rogatki, semafory i sprzedawał bilety. Pierwszym dróżnikiem był Langer (aż do I wojny). Po Langerze w czasie I wojny światowej kolejarzem tutaj był pan Kowalski (Niemiec). Na peronie od strony Ligoty usytuowana była drewniana poczekalnia.

W roku 1900 rozpoczęto budowę szlaku Katowice – Tychy. W Piotrowicach przeszkodą na tej trasie były duże stawy za stacją od strony Tychów. Stawy te należało zasypać. Z powodu dużej objętości ziemi potrzebnej do ich zasypania roboty przedłużały się. Przy budowie toru kolejowego w kierunku Podlesia odnaleziono w ziemi guziki i szable pochodzenia szwedzkiego z czasów Karola XII. Jeszcze w okresie międzywojennym były tam ślady okopów i szańców Szwedzkich. Znaleziono też części szkieletów ludzkich.

W 1910 roku ruszyły do Tychów i Pszczyny pierwsze pociągi. Były to lekkie pociągi towarowe. Pociągi osobowe i ciężkie towarowe jeszcze nie kursowały, gdyż nasyp wykonany na byłych stawach uważano za niepewny. Pierwszy raz osobowy pociąg przejechał do Tychów w 1912 roku, gdy cesarz Wilhelm udawał się do Pszczyny na polowanie. Przez Piotrowice przejeżdżało w ciągu doby osiem pociągów osobowych. Pociągi do Tych zatrzymywały się do czasu I wojny światowej tylko w Ligocie. Dopiero w czasie I wojny światowej zatrzymywały się w Piotrowicach. Drugi tor kolejowy do Tychów budowany był w czasie okupacji. Pracowali przy tym tzw. Ostarbeiterzy, którzy w latach 1941-1943 mieszkali w barakach na terenie warsztatów kolejowych. W Podlesiu przystanek kolejowy otwarto 15.05.1927 roku.

W 1912 roku rozpoczęto budowę budynku dworcowego. Dworzec kolejowy z nowymi peronami wybudowano po zachodniej stronie drogi do Ligoty. Peron do Mikołowa został przeniesiony na stronę południową (tak jak jest obecnie). Dawną budkę służby kolejowej, z której obsługiwano rogatki, także przesunięto na drugą stronę ulicy. Przystanek kolejowy w Ochojcu uruchomiony został dopiero w 1932 roku, mimo że trakt kolejowy do Murcek przebiegał tędy od 1852 roku. Parowozy ciągnęły pociągi jeszcze do lat siedemdziesiątych. W 1962 r. rozpoczęto budowę trakcji elektrycznej na trasie z Katowic do Bielska. Pierwszy pociąg elektryczny do Bielska przejechał w listopadzie 1963 r. W roku 1962 na stacji wybudowano dla pasażerów, nad torami do Tychów, wiadukt o konstrukcji stalowej. W okresie 1966/67 wykonano instalację głośników informacyjnych. W latach 1965-1967 przebudowano i powiększono budynek stacyjny.

Największy ruch pociągów był w końcu lat osiemdziesiątych. W latach dziewięćdziesiątych liczba pociągów zmalała, gdyż zwiększył się transport samochodowy. Uciążliwym problemem dla kierowców jest przejazd ulicą przez tory kolejowe do Ligoty. Postój samochodów w godzinach szczytu ruchu trwa nawet 50 min. W końcu lat osiemdziesiątych czas zamknięcia przejazdu w ciągu dnia był dłuższy niż czas otwarcia szlabanów. W roku 1999 rozpoczęto prace ziemne z budową wiaduktów do bezkolizyjnego skrzyżowania torów kolejowych z ul. Armii Krajowej. Ruch samochodowy pod wiaduktem oddano 21.11.2001 roku. (źródło: www.piotrowice.katowice.pl)

Skrzynka znajduje się poza budynkiem gdyż całkiem nie dawno zostało zablokowane wejście do niego :/

Początkowa zawartość skrzynki:

- Logbook + ołówek

- Woreszek prawdziwej soli z kopalni z Bochni

- Policeman (GeoKret)

=======================================

UWAGA! KORDY WSKAZUJĄ JEDYNIE POŁOŻENIE DWORCA A NIE DOKŁADNE POŁOŻENIE SKRZYNKI. JEJ KORDY UZYSKASZ Z TEGO CO PONIZEJ:

N8  0-22,2

E7  7-25,3 

Obrazki/zdjęcia
Poglądowe 1
Poglądowe 2
Poglądowe 3
Poglądowe 4
Poglądowe 5
Poglądowe 6