Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Ognik - relikty wierzeń ludowych - OP9RQP
Owner: Martisso
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > podkarpackie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 06-11-2023
Date created: 06-11-2023
Date published: 20-11-2023
Last modification: 20-11-2023
18x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
20 visitors
10 x rated
Rated as: Excellent
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Fixed by magnet 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Relikty demonologi i wierzeń ludowych
gmin powiatu przeworskiego i łańcuckiego

W czasach starożytnych greckie słowo daimon oraz łacińskie deamon oznaczało moc bożą. Tą nazwą określano również bóstwa niższego rzędu i bóstwa związane z przyrodą. W Chrześcijaństwie słowo demon oznacza moc diabelską, pochodzącą od diabła. Ta moc może zawładnąć człowiekiem. Istotami półdemonicznymi są postacie pośrednie pomiędzy demonem a człowiekiem: płanetnicy ziemscy, czarownicy i upiory.

Wierzenia według Juliana Krzyżanowskiego są to: „poglądy i przekonania o występowaniu w przyrodzie i życiu ludzkim zjawisk nadprzyrodzonych. Gdy poglądy te są zgodne z zasadami wyznawanej na danym terytorium religii, mówimy o wierzeniach religijnych; w razie niezgodności, stosuje się nazwę wierzeń magicznych, przesądów lub zabobonów”1. Wierzenia demonologiczne służyły ludowi do wyjaśnienia i zrozumienia otaczającego świata. Postaci demoniczne są projekcją ludzkich lęków. Rozbudowane wyobrażenia na temat złych mocy pomagały im radzić sobie z lękiem. Wiedziano, że dzięki postępowaniu zgodnemu z przekazem tradycyjnym pomoże ustrzec się przed demonami.

Do klasyfikacji i uporządkowania demonów znanych z przekazu tradycyjnego w rejonie przeworskim można posłużyć się typologią Leonarda Pełki, który podzielił je następująco:

I atmosferyczne:
(A) wiatry i wiry powietrzne: dzidkoniechrzciec, (B) chmury burzowe i gradowe: płamytnik.

II przyrodnicze:
(A) wodne: topiec, (B) błotne: światełko - miernik, (C) leśne - błąd.

III społeczne:
A) opiekuńcze, domowe: bożekchowaniec, (B) szkodzące położnicom i porywające niemowlęta: mamuna, boginka, (C) duszące ludzi: gniotekmacek, upiór, (D) postacie półdemoniczne: czarownica.

Postacią stojąca ponad klasyfikacją pomniejszych złych mocy jest diabeł – przeciwnik Boga, upadły anioł strącony przez Boga do piekieł.

Ognik

        „Światełka wodne” (Głogowiec),
        „Świetlik” (Żuklin), „Miernik”,
        „Błędny ognik” (Grzęska)

Z wierzeń ludowych dotyczących demonów się przekazy o istotach ukazujących się na terenach podmokłych (trzęsawiskach, moczarach) oraz bagnistych zachowały się przekazy o istotach nazywanych „światełkami”, „światełkami wodnymi”, „świetlikami, miernikami” czy „błędnymi ognikami”.

Świetliki to dusze pokutujące ludzi nieuczciwych, w tym geodetów, których pośmiertna pokuta polegała na uczciwym mierzeniu pól. Ten wątek wierzeniowy pojawił się końcem XIX wieku na podłożu wymierzania pól rolnych gdzie obecni byli geodeci, mierniczy czy inżynierzy geometrzy. Ich praca wzbudzała nieufność wśród chłopów.

Demony te działają głownie w nocy gdzie jedynym dowodem ich istnienia są migoczące, ruchome skaczące, światełka.  Światełka mogły utopić człowieka lub ocalić jeśli ich dusza nie była potępiona. Uważano także świetliki za dusze pokutujące za inne przestępstwa związane z oszustwami na wadze
i mierze tj. kupców, młynarzy, karczmarzy, krawców oraz krzywoprzysięzców. Świetliki z jednej strony są interpretacją zjawiska palącego metanu (gazu błotnego CH4) z drugiej uosobienie pewnych wartości moralnych - poniesienia surowej kary za popełnione czyny2.

Certyfikat. Osoby zainteresowane certyfikatem znalazcy mogą go pobrać w wersji cyfrowej skanując znajdujący się obok kod QR. Certyfikat został przygotowany do wydruku. Nietypowa forma certyfikatu powstała z myślą o ochronie środowiska naturalnego.

Cache. Skrzyneczka znajduje się na terenie ogólnodostępnym, jednak by do nej dorzeć trzeba przejść przez pole uprawne, dlatego proszę by nie niszczyć plonu. To jak długo kesze przetrwają zależy od nas, tak więc podejmujemy dyskretnie i odkładamy podobnie, a do tego obchodzimy się z keszem jakby to był nasz własny, wtedy inni będą mieli okazje również go odnaleźć w stanie, który może cieszyć oko. Proszę zabrać coś do pisania. Brak wpisu w fizycznym logbooku może skutkować usunięciem wpisu cyfrowego.  Skrzyneczka dwusystemowa.
 

Źródło:
1. J. Krzyżanowski, „Wierzenia”, [hasło w:] Słownik folkloru polskiego, red. J. Krzyżanowski, Warszawa 1965, s. 436–438
2. K. Ignas „Topiec, błąd, lizibożek i dzidko. Relikty ludowych wierzeń demonologicznych z okolic Przeworska”, Przeworsk 2018. s. 15-44

 

Rules of reactivation Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Obszar poszukiwań
Teren podmokły gdzie pojawiały sie ogniki
Egzorcyzm
Log entries: Found 18x Not found 0x Note 0x Picture 1x All entries Gallery