STACJA DAMASŁAWEK
Węzeł kolejowy Gniezno-Nakło n. Notecią powstał w 1887r. Należał do późniejszej linii nr 281 (Oleśnica-Chojnice). Druga linia nr 206 (Inowrocław – Rąbinek - Drawski Młyn) powstała w latach 1888-1889. Budynek dworcowy ukończono około 1900r., a w jego skład wchodziły: kasa biletowa, poczekalnia, bar, mieszkanie zawiadowcy stacji. Do dwóch peronów prowadziły przejścia podziemne. W skład infrastruktury technicznej wchodziły: nastawnia, ładownia, przechowalnia towarów, wieża wodna. W czasach świetności węzeł kolejowy Damasławek obsługiwał wiele pociągów towarowych i osobowych, zabezpieczając przewóz towarów masowych takich jak: węgiel, sól z kopalni w Wapnie, płody rolne oraz dowoził mieszkańców Damasławka i okolicznych miejscowości do pracy w Wągrowcu, Gnieźnie, Janowcu, Wapnie, Żninie, a młodzież do szkół w Wągrowcu, Gnieźnie, Żninie, Nakle. W latach 70-tych rozpoczęto rozbudowę linii 281, przygotowywano nasypy pod, drugi tor i elektryfikację. Jednak ze względów polityczno-ekonomicznych inwestycję przerwano. Obecnie nieczynna jest linia 206, a linia 281 tylko częściowo. O dawnej ważności tego węzła kolejowego świadczy również fakt, że w Damasławku wybudowano wiele mieszkalnych budynków kolejowych, w których mieszkali kolejarze (ul. Dworcowa, ul. Kcyńska), zabezpieczający ciągły ruch pociągów. Od roku 1991 rozpoczynało się najpierw zamknięcie linii 206 dla ruchu osobowego i towarowego, a w czerwcu 2000 r. linii 281 dla ruchu osobowego. Upadła wtedy ochrona dóbr stacyjnych i ich stan obecny można uznać za zdewastowany.
Zmiany nazw: