O miejscu:
W pierwszej połowie XIX do Oławy dotarła kolej z Wrocławia co wraz z regulacją rzeki w XVII i XVIII wieku w raz z powstaniem portu rzecznego spowodowało zakładanie licznych fabryk i budynków przemysłowych między Odrą a linią kolejową wybudowaną w 1842 roku. Początkowo powstawały zakłady włókiennicze ale już w drugiej połowie wieku XIX powstały zakłady chemiczne takie jak fabryka kleju ( obecnie zakład ERGIS ). W 1900 roku powstała papiernia a w roku 1917 oraz 1918 do Oławskiego portu została doprowadzona Oławska kolej portowa ( z niem. Ohlauer Hafenbahn- und Lagerei-AG ). Jednak największy rozwój przemysłu nastąpił po II wojnie światowej, wtedy właśnie powstały elewatory zbożowe, zakłady produkcji prefabrykatów betonowych dla budowanych osiedli mieszkaniowych w Oławie i Jelczu-Laskowicach TZW: wielka płyta, Przedwojenne zakłady Henkel u.Cie.A.G. Dusseldorf zostały przemianowane na ERG a śluzie nr.1 powstały z małych poniemieckich fabryk zakłady naprawy wagonów zwane przez Oławian ,, Tajwanem ''. Zakłady te funkcjonowały do lat 90. ERG zmienił się w ERGIS, Tajwan przestał istnieć a na jego terenie powstał Jack-Pol, Stal fox i DS Smith. Wielka płyta stała się zapleczem dla licznych firm betoniarskich a największą z nich jest ZAKPOL, elewatory pozostały elewatorami a Oławski port istnieje ale nie jest wykorzystywany, po za tym w pierwszych latach demokracji powstały nowe zakłady tj SCA obecnie Essity. Powstały również liczne firmy usługowe i budowlane. Jednak nowe firmy nie decydowały się na dostęp do bocznic kolejowych w związku z czym ruch został wstrzymany w roku 2000 a bocznica została rozebrana w roku 2006.
O keszu:
Mikro PET w okolicy elewatora i dawnych zakładów wielkiej płyty.