Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Przęsławice I - OP9LS9
Most wąskotorówki nad kanałem Kromnowskim
Właściciel: weather
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > mazowieckie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 31-10-2022
Data utworzenia: 31-10-2022
Data opublikowania: 01-11-2022
Ostatnio zmodyfikowano: 09-06-2023
4x znaleziona
1x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 1 obserwatorów
51 odwiedzających
4 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Przyczepiona magnesem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Most wąskotorówki

Sochaczewską Kolej Dojazdową rozpoczęto budować w 1921 r. a już 18 września 1922 rozpoczęto przewozy pasażerskie na odcinku Sochaczew – Tułowice. W 1923 r. przedłużono linię do Piasków Królewskich. W efekcie wniosków i petycji wnoszonych przez mieszkańców Wyszogrodu postanowiono, że linia wąskotorówki zostanie doprowadzona również do tego miasta (aby zapewnić dogodne połączenie z Sochaczewem) dlatego w 1924 r. zbudowano odgałęzienie od Tułowic przez Przęsławice do wsi Kamion, leżącej na lewym brzegu Wisły, naprzeciwko Wyszogrodu.

Po wybuchu wojny w 1939 r., w konsekwencji utworzenia Generalnego Gubernatorstwa linia kolei sochaczewskiej została podzielona granicą na dwie części. Z uwagi na granicę między Generalną Gubernią a Rzeszą (znajdującą się na wysokości przystanku osobowego w Janówku) praktycznie zamarł wszelki ruch kolejowy do Wyszogrodu, dlatego też w 1940 r. Niemcy nakazali rozebrać ten odcinek. Po wojnie, w latach 1946 – 1948 odbudowano i przywrócono ruch na rozebranej przez Niemców linii do Wyszogrodu.

Kolej zaprzestała regularnych przewozów w 1984 roku - ostatni rozkładowy pociąg z Sochaczewa do Wyszogrodu odjechał 30 listopada 1984 r. o godzinie 15.35. W 1986 r. zorganizowano na stacji Sochaczew muzeum kolei wąskotorowej.

W chwili obecnej na Sochaczewskiej Kolei Muzealnej kursują wyłącznie pociągi turystyczne na odcinku Sochaczew – Wilcze Tułowskie. Dalszy ciąg głównej linii do stacji Piaski Królewskie oraz odgałęzienie linii do Wyszogrodu są nieprzejezdne – praktycznie znikają wszelkie ślady istniejącej tam kiedyś linii kolejowej. Pozostają tylko nieliczne jej fragmenty – jak ten most nad kanałem Kromnowskim, niedaleko stacji Przęsławice I, gdzie jeszcze wyraźnie widać tory kolejki wąskotorowej. A samotna poskręcana sosna wyrosła na torowisku pomiędzy szynami na wjeździe na most robi dodatkowe wrażenie uświadamiając przemijanie czasu. Skrzynka zaś to magnetyk - kiedyś jeździłaby po niej kolejka.

Most i sosna na torach

Więcej ciekawych informacji na:

https://sochaczew.stacjamuzeum.pl/o-nas/dzieje-sochaczewskiej-kolei-waskotorowej/

http://www.koleje.wask.pl/kolejLinia.php?id=sochkp

https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=916&od=1&do=25&ed=0&okno=polozenie

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 4x nieznaleziona 1x komentarz 0x Wszystkie wpisy