Podziemny spływ kanałem ulgi udostępniono zwiedzającym w 2014 roku. Oczyszczono i przystosowano do spływów turystycznych blisko 200 metrowy, sklepiony wapiennymi blokami odcinek kanału ulgi przebiegający pod zabudowaniami fabrycznymi. W sześcioosobowych łodziach, w kapokach, kaskach i z latarkami turyści płynęli z przewodnikiem, który wiosłując opowiadał o historii zakładu. Głębokość wody w kanale przekracza 2 metry, nad głowami pozostaje niewielka przestrzeń a wraz z pokonywaniem kolejnych metrów spływu, dociera mniej światła dziennego i gęstnieje mrok. W światłach latarek można podziwiać liczne stalaktyty, które z uwagi na wilgoć i parowanie wody tworzą się tu szybciej niż w naturalnych jaskiniach. W dwóch miejscach podziemną trasę oświetlają dwa niewielkie otwory w sklepieniu, będące wywietrznikami pary wodnej. Łódź przepływa obok podziemnego pomostu, z którego w czasach funkcjonowania zakładu kontrolowano stan techniczny potężnych kół wodnych, które zaprojektował francuski inżynier Filip de Girard. Jedno z nich (które pozostało, nadal sprawne) poruszane jest energią przepływu wody, podczas pokazów dla turystów.
Spływ trwał około 40 minut i odbywał się 6 razy w tygodniu (oprócz poniedziałków) w godzinach 9-17. Obecnie, podobnie jak Muzeum Zagłębia Staropolskiego jest czasowo nieczynne i spływy zawieszono. Rejs kosztował 10 zł od osoby.
Skrzynka: z parkingu (koniec ul. Modrzewiowej) dalej wzdłuż ogrodzenia na współrzędne. Około 200m.
Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|
Parking | --- | W tym miejscu można zostawić keszowóz. Dalej pieszo szeroką ścieżką przez las. |