Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Bunkry, schrony i silosy - OP234B
skrzynka dla hardkorów
Owner: QFerki squad
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 8 m. ASL.
 Region: Poland > zachodniopomorskie
Cache type: Multicache
Size: Regular
Status: Ready for Search
Time required: 1:00 h    Distance to travel: 2.00 km
Date hidden: 23-01-2010
Date created: 23-01-2010
Date published: 23-01-2010
Last modification: 21-11-2012
43x Found
2x Not found
15 notes
watchers 9 watchers
70 visitors
40 x rated
Rated as: Excellent
18 x recommended
This cache is recommended by: Agata*, Boberki, cassper, Dezerter, dulus-y, FelixP, Geogosia, got100, JAtuBYL, kaczix, KoMa69, konger, kowsiu, mateuszAZL, night_time, Pipelki, zenadas, Ziółek
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Torch needed  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
 

"Zawsze występują tendencje do zapewnienia innych alternatywnych źródeł zaopatrzenia i to właściwie we wszelkie materiały, surowce, żywność, itp. W tym jednak wypadku zupełnie nie chodzi o ogólniki. Wiadomo, że chodzi o zapewnienie materiałów pędnych dla armii i gospodarki. Niemcy doskonale zdawali sobie sprawę z faktu, że przy braku źródeł ropy naftowej na swoim terytorium mogą znaleźć się w sytuacji, kiedy to zostaną zupełnie odcięci od jej dostaw z innych krajów. Trudno właściwie określić, kiedy zostały podjęte pierwsze prace nad wyprodukowaniem benzyny syntetycznej, ale przy nadmiarze węgla kamiennego podjęto prace nad zsyntetyzowaniem benzyny z węgla. Oczywiście nie chodzi tu o uzyskanie jakichś śladowych ilości takiego paliwa, chodzi o produkcję na wielką przemysłową skalę. W nieskromnych zamierzeniach planowano produkcję rzędu 30 do 40 tys. ton syntetycznych paliw dziennie!


Sceptykom chciałbym od razu wyjaśnić, że zamiarem państwa Niemieckiego nie było osiągnięcie tak dużej ilości produkowanych paliw w jednym zakładzie. W momencie przystąpienia do wojny Niemcy dysponowali już całą gałęzią przemysłu produkującego paliwo syntetyczne między innymi w Zwickau, Mersebur-Leuna, Brux, Luckendorf, Bohlen, Zeitz, Gelsenkirchen, Wanne-Eickel, Politz a w planach mieli budowę następnych zakładów ulokowanych na zajmowanych terenach między innymi w Oświęcimiu i Blachowni Śląskiej.


Pierwsze prace nad zsyntetyzowaniem benzyny z węgla podjęto na początku wieku. Temat był bardzo interesujący i wiele przedsiębiorstw przemysłu chemicznego decydowało się na prowadzenie badań w celu opracowania przemysłowej metody syntezy paliw z węgla kamiennego


Trudno mówić o szczegółach, ale niemiecki koncern chemiczny IG Farben w 1925 roku w swoich zakładach w Leunie zsyntetyzował pierwsze tony benzyny. W 1931 roku nagrodę Nobla w dziedzinie chemii przyznano dwóm Niemcom Bosch’owi i Bergius’owi za wkład w rozwój metod wysokociśnieniowych w chemii. Friedrich Bergius nie był naukowcem związanym bezpośrednio z IG Farben. W latach 1909 do 1914 był profesorem na Uniwersytecie w Hanowerze, następnie do 1945 roku pracował jako kierownik laboratorium Goldsmitha w Essen. Nie napotkałem na opis dalszych dziejów życia inżyniera Bergiusa, poza wiadomością, że zmarł w roku 1949. W dorobku naukowym Bergiusa można wymienić opracowanie przemysłowych metod otrzymywania fenolu, glikolu i benzyny syntetycznej (uwodornienie węgla), oraz bardzo mocno zaawansowane prace nad scukrzaniem drewna. Będąc przy postaci inżyniera Bergiusa, że nie był on związany ani z koncernem IG Farben ani tym bardziej z Hydrierwerke in Politz. W Hydrierwerke tylko wykorzystywano na skalę przemysłową metodę uzyskiwania benzyny syntetycznej z węgla opracowaną przez inżyniera Bergiusa.


Wytwarzanie benzyny, syntetycznej

Metodą Bergiusa


Węgiel kamienny mielono w młynach kulowych. Po dodaniu do miału węglowego rozpuszczalników i katalizatorów masę upłynniano w reaktorach pod ciśnieniem 260 atmosfer, w temperaturze 400 do 470 stopni Celsjusza. Wytworzona w ten sposób gęsta brunatna ciecz była „uszlachetniana”, czego efektem było kilka gatunków substancji. Oprócz benzyny uzyskiwano także olej napędowy a także paliwo ciężkie, oleje, mazut i smoły. Półprodukty te wykorzystywano później do produkcji między innymi, lepiku, papy i co bardzo ciekawe – kostek brukowych bardzo często spotykanych na ulicach Szczecina. Warto tu jeszcze zaznaczyć, że do wyprodukowania 1 tony benzyny zużywano 7 ton węgla. Dwie tony poddawano obróbce a pozostałe pięć ton służyło do uzyskania pary i energii potrzebnej do funkcjonowania fabryki."

Powyższy cytat pochodzi ze strony:

http://samiswoipolice.republika.pl/gtj.htm

 

Tu opis nalotów alinckich na fabryke

 

Kolejny keszyk z serii tych takich troche innych. Wydumany i stworzony w pocie czoła.Wink Produkcja skrzynki trwała ponad 3 miesiące, ale mamy nadzieje, że wam sie spodoba. O samej fabryce nie trzeba mówić wiele. Na pewno jest to ewenement na skalę Europy. Sporo info o miejscówce, w keczyku Maxona  tuż obok.

 

Co do samego keczyka:

 

Jest trudny i niebezpieczny. Wchodzicie na własna odpowiedzialność !!! Zalecamy zdobywanie w parach.

 

1 etap- widoczny gołym okiem, duży, , wskaże wam droge do 2 giego etapu. Należy zachować szczególną ostrożność !!!!!!!!!!!!!!!

2 etap- finalny keszyk, 5 kroków dzieli Cię od skarbu, skrzynka duża, płaska, przyda sie latarka.

Dostępna zimą, fotki niebawem bo aparat rozmarza Cool

 

A i FTF certyfikat czeka na pierwszego, jakiś rozgrzewacz też Cool

Pictures
pomocna dłoń- etap pierwszy
keszyk przed posadzeniem
tablice startowe
trzeba uważać niemcy dalej ukrywają sie w bunkrach
naukowcy cos tam dalej produkują
zachowały sie
jesteś już blisko finału