Linia kolejowa nr 430 – zlikwidowana linia kolejowa dawniej łącząca przystanek kolejowy Stare Bielice ze stacją Skwierzyna. W 1935 roku został otwarty pierwszy odcinek linii Lipki Wielkie – Skwierzyna, niecały rok później ukończono całą linię do Starych Bielic. Od końca II wojny światowej most na Warcie w Skwierzynie był nieprzejezdny. Dopiero pod koniec lat 60 przywrócono jego przejezdność. W 1988 linię zamknięto dla ruchu pasażerskiego, a w 1991 dla ruchu towarowego na odcinku Trzebicz Krajeński – Skwierzyna. W 1998 roku linia została rozebrana. W 2012 roku samorządy przez które przebiega rozebrana linia ogłosiły, że planują zbudować ponad 40 km trasę dla rowerzystów, piechurów i jeźdźców wzdłuż nieczynnej linii kolejowe. (dane Wikipedia)
Jest to jedyna linia powstała w ramach projektu tzw. „Grenzlandbahn”, który zakładał wybudowanie także innych linii wzdłuż nowowytyczonej granicy: Babimost (Bomst) – Kargowa (Unruhstadt) – Kolsko (Kolzig), Wschowa (Fraustadt) – Góra Śląska (Guhrau) – Wąsosz (Herrnstadt), Oborniki Śląskie (Obernigk) – Oleśnica (Oels).
Linia ma wiele ciekawostek:
- linia spinała umocnienia Wału Pomorskiego oraz Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Miała znaczenie militarne i strategiczne.
- pomiędzy Skwierzyną Gaj, a Murzynowem tor stanowił niepozorny pas startowy dla samolotów, który pozwalał im od strony Gaju rozpędzić się w kierunku Murzynowa po prostej równi pochyłej żeby unieść w górę.
- wszystkie budynki stacji posiadają w piwnicy schrony przeciwlotnicze z drzwiami gazoszczelnymi i wyjściem ewakuacyjnym. Stropy dachów są wzmocnione betonem.
- w miejscowości Goszczanowo z nasyp linii kolejowej z przepustem zamaskowany jest jaz taktyczny mający za zadanie spiętrzenie wody.
- koło stacji Skwierzyna Gaj znajdowała się strzelnica oraz restauracja – bar dla kadry podoficerskiej istniejącej tu jednostki wojskowej.
- wszystkie budynki wykonane są z cegły klinkierowej, w stylu niemieckiego modernizmu, wtapiają się w typową architekturę tamtego okresu.
Pierwsza lokomotywa wjechała do Trzebicza w 1936 roku, gdy uroczyście otwarto drugi odcinek linii Skwierzyna-Stare Bielice z Lipek Wielkich do Starych Bielic. Z architekturą dworca oprócz modernistycznej finezji łączy się ciekawostka.
Budynek trzebickiego dworca to projekt nie do końca unikalny. Ze względu na małe fundusze (spowodowane kosmicznymi wydatkami na jaz na Noteci) architekt Wilhelm Berninger musiał aż trzy razy zastosować ten sam projekt dworca. Identyczne dworce znaleźć można w Goszczanowie, Gościmiu i właśnie w Trzebiczu.
Życie na stacji powoli płynęło aż do 1998. Ten rok zapisał się tragicznie w historii linii. Wtedy to rozebrano torowisko. Życie na wszystkich stacjach zamarło! Po tym wydarzeniu wszystkie budynki dworcowe zamieniono w całości na mieszkania. Również budynek w Trzebiczu jest zamieszkany.
SKRZYNKA:
Mikro w narożniku rampy kolejowej.
Uwaga na mieszkańców.