Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Dworzec Drezdenko - OP9HG0
Śladami kolei Stare Bielice-Skwierzyna
Właściciel: marass1111
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > lubuskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 30-03-2022
Data utworzenia: 04-04-2022
Data opublikowania: 05-04-2022
Ostatnio zmodyfikowano: 05-04-2022
20x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 2 obserwatorów
42 odwiedzających
11 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Linia kolejowa nr 430 – zlikwidowana linia kolejowa dawniej łącząca przystanek kolejowy Stare Bielice ze stacją Skwierzyna. W 1935 roku został otwarty pierwszy odcinek linii Lipki Wielkie – Skwierzyna, niecały rok później ukończono całą linię do Starych Bielic. Od końca II wojny światowej most na Warcie w Skwierzynie był nieprzejezdny. Dopiero pod koniec lat 60 przywrócono jego przejezdność. W 1988 linię zamknięto dla ruchu pasażerskiego, a w 1991 dla ruchu towarowego na odcinku Trzebicz Krajeński – Skwierzyna. W 1998 roku linia została rozebrana. W 2012 roku samorządy przez które przebiega rozebrana linia ogłosiły, że planują zbudować ponad 40 km trasę dla rowerzystów, piechurów i jeźdźców wzdłuż nieczynnej linii kolejowe. (dane Wikipedia)

Jest to jedyna linia powstała w ramach projektu tzw. „Grenzlandbahn”, który zakładał wybudowanie także innych linii wzdłuż nowowytyczonej granicy: Babimost (Bomst) – Kargowa (Unruhstadt) – Kolsko (Kolzig), Wschowa (Fraustadt) – Góra Śląska (Guhrau) – Wąsosz (Herrnstadt), Oborniki Śląskie (Obernigk) – Oleśnica (Oels).

Linia ma wiele ciekawostek:

- linia spinała umocnienia Wału Pomorskiego oraz Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Miała znaczenie militarne i strategiczne. 

- pomiędzy Skwierzyną Gaj, a Murzynowem tor stanowił niepozorny pas startowy dla samolotów, który pozwalał im od strony Gaju rozpędzić się w kierunku Murzynowa po prostej równi pochyłej żeby unieść w górę.

- wszystkie budynki stacji posiadają w piwnicy schrony przeciwlotnicze z drzwiami gazoszczelnymi i wyjściem ewakuacyjnym. Stropy dachów są wzmocnione betonem. 

- w miejscowości Goszczanowo z nasyp linii kolejowej z przepustem zamaskowany jest jaz taktyczny mający za zadanie spiętrzenie wody.

- koło stacji Skwierzyna Gaj znajdowała się strzelnica oraz restauracja – bar dla kadry podoficerskiej istniejącej tu jednostki wojskowej.

- wszystkie budynki wykonane są z cegły klinkierowej, w stylu niemieckiego modernizmu, wtapiają się w typową architekturę tamtego okresu. 

                                 

Drezdenko - dworzec z restauracją

Linię kolejową Stare Bielice-Skwierzyna zbudowano z powodu gwałtownego rozwoju okolicznych terenów. Tory prowadziły także przez Drezdenko. Z powodu, iż miasto posiadało już stację w północnej części miasta, postanowiono zbudować drugi dworzec w części południowej. Właśnie z tego powodu nazwano stację Drezdenko Południowe.

Sam dworzec jest unikalnym przykładem niemieckiej myśli architektonicznej. To przepiękna, modernistyczna budowla z klinkierowej cegły z dominującą wieżyczką, na której znajdziemy zegar. Budowla tak jak zresztą wszystkie stacje linii to dzieło Wilhelma Beringera-skrzypka i architekta z Frankfurtu nad Odrą. Powstawały jako miejsca funkcjonalne na jak najmniejszej powierzchni znalazło się jak najwięcej funkcji.

W Drezdenku do dyspozycji podróżnych była nawet restauracja. Była to jedyna restauracja na całej linii! Po wojnie dworzec nazwano po prostu Drezdenko. Taki stan rzeczy przetrwał do końca jego działalności, czyli do 1998 roku, kiedy to rozebrano torowisko. Dziś na całej powierzchni budynku funkcjonują mieszkania.

SKRZYNKA:

Mała na kordach. 

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Dworzec 1
Dworzec 2
Dworzec 3
Miejsce ukrycia
Wpisy do logu: znaleziona 20x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy