Linia kolejowa nr 430 – zlikwidowana linia kolejowa dawniej łącząca przystanek kolejowy Stare Bielice ze stacją Skwierzyna. W 1935 roku został otwarty pierwszy odcinek linii Lipki Wielkie – Skwierzyna, niecały rok później ukończono całą linię do Starych Bielic. Od końca II wojny światowej most na Warcie w Skwierzynie był nieprzejezdny. Dopiero pod koniec lat 60 przywrócono jego przejezdność. W 1988 linię zamknięto dla ruchu pasażerskiego, a w 1991 dla ruchu towarowego na odcinku Trzebicz Krajeński – Skwierzyna. W 1998 roku linia została rozebrana. W 2012 roku samorządy przez które przebiega rozebrana linia ogłosiły, że planują zbudować ponad 40 km trasę dla rowerzystów, piechurów i jeźdźców wzdłuż nieczynnej linii kolejowe. (dane Wikipedia)
Jest to jedyna linia powstała w ramach projektu tzw. „Grenzlandbahn”, który zakładał wybudowanie także innych linii wzdłuż nowowytyczonej granicy: Babimost (Bomst) – Kargowa (Unruhstadt) – Kolsko (Kolzig), Wschowa (Fraustadt) – Góra Śląska (Guhrau) – Wąsosz (Herrnstadt), Oborniki Śląskie (Obernigk) – Oleśnica (Oels).
Linia ma wiele ciekawostek:
- linia spinała umocnienia Wału Pomorskiego oraz Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Miała znaczenie militarne i strategiczne.
- pomiędzy Skwierzyną Gaj, a Murzynowem tor stanowił niepozorny pas startowy dla samolotów, który pozwalał im od strony Gaju rozpędzić się w kierunku Murzynowa po prostej równi pochyłej żeby unieść w górę.
- wszystkie budynki stacji posiadają w piwnicy schrony przeciwlotnicze z drzwiami gazoszczelnymi i wyjściem ewakuacyjnym. Stropy dachów są wzmocnione betonem.
- w miejscowości Goszczanowo z nasyp linii kolejowej z przepustem zamaskowany jest jaz taktyczny mający za zadanie spiętrzenie wody.
- koło stacji Skwierzyna Gaj znajdowała się strzelnica oraz restauracja – bar dla kadry podoficerskiej istniejącej tu jednostki wojskowej.
- wszystkie budynki wykonane są z cegły klinkierowej, w stylu niemieckiego modernizmu, wtapiają się w typową architekturę tamtego okresu.
Drezdenko - dworzec z restauracją
Linię kolejową Stare Bielice-Skwierzyna zbudowano z powodu gwałtownego rozwoju okolicznych terenów. Tory prowadziły także przez Drezdenko. Z powodu, iż miasto posiadało już stację w północnej części miasta, postanowiono zbudować drugi dworzec w części południowej. Właśnie z tego powodu nazwano stację Drezdenko Południowe.
Sam dworzec jest unikalnym przykładem niemieckiej myśli architektonicznej. To przepiękna, modernistyczna budowla z klinkierowej cegły z dominującą wieżyczką, na której znajdziemy zegar. Budowla tak jak zresztą wszystkie stacje linii to dzieło Wilhelma Beringera-skrzypka i architekta z Frankfurtu nad Odrą. Powstawały jako miejsca funkcjonalne na jak najmniejszej powierzchni znalazło się jak najwięcej funkcji.
W Drezdenku do dyspozycji podróżnych była nawet restauracja. Była to jedyna restauracja na całej linii! Po wojnie dworzec nazwano po prostu Drezdenko. Taki stan rzeczy przetrwał do końca jego działalności, czyli do 1998 roku, kiedy to rozebrano torowisko. Dziś na całej powierzchni budynku funkcjonują mieszkania.
SKRZYNKA:
Mała na kordach.