Stereotypowo mylne podejście do osób Głuchych jest takie - jeżeli komunikacja werbalna jest niemożliwa to na pewno można się w pełni porozumieć pisemnie za pomocą znaków graficznych polskiego języka. No nie do końca.
Język polski jest dla nich równie obcy co dla słyszących język z hiszpański, chiński, niemiecki etc.
Proponuję więc zmierzyć Ci się z Polskim Językiem Migowym by w przyszłości nie przytrafiło Ci się mieć negatywnych myśli w stylu "na pewno nie dojdziemy do porozumienia" kiedy już spotkasz Głuchą osobę na swojej życiowej ścieżce
Aby jednak przystąpić do zadania należy ponownie zapoznać się z historią instytutu
Instytut Głuchoniemych im. Jakuba Falkowskiego - historia w pigułce
Instytut powstał 23 października 1817 z inicjatywy ks. Jakuba Falkowskiego. Jako pierwsza w Polsce placówka edukacyjna dla dzieci z wadą słuchu. Umownie ten rok uznaje się za początek istnienia polskiego języka migowego, powstałego na wzór francuskiego języka migowego.
Z biegiem lat polski język migowy rozwijał przekształcał i tak naprawdę nadal się rozwija.
Mylne jest jednak stereotypowe myślenie, że na terenie instytutu język foniczny milknie a rzuca się w oczy jedynie język migowy.
Początkowo Instytut mieścił się na terenie Uniwersytetu Warszawskiego w Pałacu Kazimierzowskim, a w latach 1820–1827 w domu Sióstr Wizytek przy Krakowskim Przedmieściu.
Następnie rozpoczęto wznoszenie siedziby Instytutu przy placu Trzech Krzyży. Budowę ukończono w roku 1827.
Od 1842 roku do szkoły przyjmowano także dzieci z niewidome dlatego też na fasadzie gmachu widnieje nazwa której używano do 1962 roku "Instytut Głuchoniemych i Ociemniałych”
W czasie II wojny światowej Niemcy podpalili budynek Instytut ze względu na fakt że w czasie Powstania Warszawskiego prężnie działał oddział Plutonu Głuchoniemych - fenomen na skalę światową jedyne w historii zgrupowanie wojskowe ,które skłądało się tylko z Głuchych
p.s. Cały pluton przeżył Powstanie Warszawskie.
Po wojnie instytut został odbudowany i do dziś funkcjonuje jako ośrodek szkolno-wychowawczy dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku
"od przedszkola (a nawet i wcześniej) do Opola"
Ciąg dalszy historii:
Źródło: Fundacja instytut Historii głuchych „Surdus Historicus"
P.s. Na okładce logbooka widnieje międzynarodowy (jeden z nielicznych) znak migowy " I <3 you"
Przed przystąpieniem do zadania polecam wejść w poniższy link, zmniejszyć tempo odtwarzania i przyjrzeć się jak funkcjonuje język migowy- po tym małym ćwiczeniu łatwiej Ci będzie zrozumieć zagadkę odnośnie podpowiedzi :)
POLECENIE ZADANIA W CELU ODNALEZIENIA KESZA
Zadanie jest dwuetapowe- rozkodowanie współrzędnych ukrycia oraz zmierzenie się z quizem w postaci języka migowego,
Miejsce ukrycia skrytki od instytutu dzieli 10-15minutowy spacerek przez Park im. Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego.
Powodzenia i miłej zabawy z językiem migowym
ZADANIE 1:
x- budowę pierwszego(przedwojennego) gmachu Instytutu Głuchoniemych zakończono w roku (ostatnia cyfra to Nasz x)
y- w 2017 roku Instytut świętował swój okrągły jubileusz istnienia- ile to było lat?
(uwaga !!! odnośnie " y " : wynik zapisujemy od końca !!!)
N 52°13.(x)42" E 21°2.(y)”
ZADANIE 2
Aby uzyskać spoiler i móc nieco poznać język migowy, należy rozkodować podpowiedź przedstawioną w postaci zdjęć.
Należy pamiętać o tym że fotografowanie znaków migowych jest mylne bowiem często sam układ dłoni to za mało.
Język migowy jest 4 składniowy : znal migowy i/bądź gest, ruch, mimika oraz przestrzeń (z tego powodu na niektórych fotografiach narysowano strzałki zgodnie z prawidłowym ruchem)
Należy zachować prawidłową kolejność oraz w niektórych przypadkach wspomagać się nazwą fotografii.
Spróbuj swoich sil z zadaniem 2 za pomocą Polskiego Języka Migowego
SKRYTKA DWUSYSTEMOWA