Hrubieszowska Kolej Dojazdowa - Przystanek Teratyn.
Hrubieszowska Kolej Dojazdowa (w skrócie HKD) - nazwa sieci kolei wąskotorowych istniejących na terenie powiatu hrubieszowskiego i tomaszowskiego w XIX i XX wieku.
Swym korzeniami sięga czasów I wojny światowej. Wtedy to wojska państw centralnych - po wyparciu armii carskiej z terenów Galicji po zwycięskiej bitwie pod Gorlicami (1915) - rozpoczęły na terenach Zamojszczyzny organizację zaplecza logistycznego, koniecznego dla dalszej, wielkiej ofensywy na wschód. Realizację budowy kolei polowej (Feldbahn) powierzono czeskim jednostkom kolejowym. W okresie międzywojennym przeprowadzono na sieci kolejki szereg modernizacji i inwestycji (m.in. w latach 20-tych - wybudowano wieżę wodną w Hrubieszowie). W czasie okupacji kolej hrubieszowska nosiła nazwę Schmalspurbahn Hrubieszów, i była intensywnie wykorzystywana do drenażu gospodarczego regionu i na potrzeby armii niemieckiej. Po zakończeniu drugiej wojnie światowej kolej była w dalszym ciągu rozwijana, unowocześniano tabor i trakcję. Od przełomu lat 60/70-tych (rozbudowa sieci dróg oraz rozwój taboru samochodowego) - dla HKD zaczyna się okres stopniowego regresu, zakończony jej likwidacją w latach 1989-91.
Szczegółowe informacje techniczne i historyczne o wskazanym przystanku znajdują się na poniższych stronach:
https://www.atlaskolejowy.net/pl/lubelskie/?id=baza&poz=7368
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=5157&okno=start
Co do kesza - pojemnik plastikowy pod kordami. Poniżej poziomu posadzki, ale nie pod nią. Weź coś do pisania.
Uwaga - miejsce opuszczone, więc uważaj, gdzie stawiasz kroki.