Moc |
191 kW (260 KM) |
Rozpiętość |
12,68 m |
Długość |
9 m |
Wysokość |
3,12 m |
Powierzchnia nośna |
23,8 m² |
Prędkość maksymalna |
170 km/h |
Prędkość minimalna |
50 km/h |
Pułap |
3380 m |
Zasięg |
240 km |
Samolot był rozwinięciem radzieckiego Jaka-12M, który produkowany był w Polsce na licencji. Przeróbkę opracował mgr inż. Stanisław Lassota.
Samolot oblatano 14 kwietnia 1958, a do produkcji seryjnej wszedł w 1960.
Do 1968 wyprodukowano łącznie 325 samolotów, w tym:
PZL-101 Gawron został wyparty pod koniec lat 70. przez nowocześniejszą konstrukcję rolniczą PZL-106 Kruk.
Konstrukcja: jednosilnikowy górnopłat zastrzałowy. Kadłub spawany z rur stalowych, z przodu kryty jest blachą duraluminiową, a w tylnej części płótnem. Skrzydła dwudźwigarowe duralowe kryte płótnem, o niewielkim skosie, wyposażone w klapy szczelinowe i stałe sloty. Usterzenie klasyczne, konstrukcji metalowej kryte płótnem. Podwozie samolotu stałe, klasyczne z kółkiem ogonowym. Istniała możliwość zainstalowania nart zamiast kół. W wersji rolniczej posiada wymienne komplety urządzeń do rozpylania proszków i nawozów, rozpryskiwania ciekłych chemikaliów i rozpylania aerozoli. Szerokość opylanego pasa wynosi 30-70 m.
Napęd stanowi silnik gwiazdowy 9-cylindrowy PZL AI-14R o mocy 191 kW (260 KM). Dwa zbiorniki paliwa w płacie mieszczą łącznie 180 litrów. Można podwieszać pod skrzydłami dwa dodatkowe zbiorniki o pojemności po 95 l.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/PZL-101_Gawron
Keszyk jest częścią projektu Polskie Skrzydła. Pojemnik w maskowaniu leśnym, z odnalezieniem go nie powinno być żadnego problemu. W środku standardowo pisadło, logbook oraz dla pierwszych trzech znalazców certyfikaty.
W razie zaginięcia kesza o reaktywację zadbam sam.
Powodzenia w poszukiwaniach!