Na przełomie lat 1936-37 w Podlaskiej Wytwórni Samolotów powstał pod kierunkiem inż. Wacława Czerwińskiego projekt dwusilnikowego dolnopłata szkolno-treningowego oznaczonego PWS-33 "Wyżeł'. Po złożeniu zamówienia przez Departament Lotnictwa MSWojsk., w 1938r. zbudowano 2 prototypy. Pierwszy z nich został oblatany na przełomie sierpnia i września 1938r. na lotnisku fabrycznym przez Stanisława Szubkę. Następnie samolot został wystawiony na XVI Salonie Lotniczym w Paryżu, gdzie wzbudził spore zainteresowanie.
Drugi prototyp różniący się od pierwszego zmienionymi osłonami silników został oblatany w styczniu 1939r., a następnie przekazany do badań w ITL. Próby ukończono wiosną 1939r., po czym dopuszczono "Wyżła" do eksploatacji. Rozpoczęcie produkcji seryjnej zamówionych 50 samolotów planowano na jesień 1939r. Jednocześnie opracowywano projekt następcy PWS-33, roboczo oznaczony "Wyżeł II". Prace nad nim zostały przerwane przez wybuch wojny.
Po wybuchu wojny 1 IX 1939r. pierwszy prototyp PWS-33 został zniszczony podczas bombardowania zakładów PWS przez lotnictwo niemieckie. Drugi prototyp znajdujący się w ITL, lekko uszkodzony zdobyli Niemcy po kapitulacji Warszawy. Włączyli go do zbiorów Muzeum Lotnictwa w Berlinie, gdzie później został zniszczony w wyniku alianckiego nalotu.
Opis zaczerpnięty ze strony: https://www.samoloty.pl//encyklopedia-samolotobby-309/polskie-hobby-260/szkolne-hobby-2070/pws-33-wyies-hobby-1080